Betalingsselskapet Klarna og prissammenligningstjenesten Prisjakt har summert opp gårsdagens Black Friday. Klarna kan bekrefte at omsetningen økte med beskjedne 6 prosent. Det er likevel en økning fra allerede høye volumer, noe som gjør dagen til tidenes største handledag.
Veksten var dog størst i starten av uken og Black Week har så langt hatt en økning på totalt 42 prosent.
Årets Black Friday-salg blant våre mer enn 7100 norske nettbutikker startet litt tregere enn fjoråret, men tok seg kraftig opp utover dagen og kvelden. Dette er den største handledagen på nett i Norge noensinne. Samtidig var veksten klart større tidligere i uken. Det viser at Black Friday i økende grad har blitt til Black Week, hvor tilbudene spres over en hel uke, ikke bare en dag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
Ifølge Prisjakt var det flere salgsvarer enn i fjor, og rabattene på de mest populære produktene var også høyere.
Gårsdagen befestet seg som den desidert billigste dagen å handle for nordmenn. Antall varer som gikk ned i pris var flere enn i fjor, og det gjennomsnittlige rabattnivået er det høyeste vi har målt noen gang på Black Friday. Og Black Week sett under ett har vært et eventyr for norske nettbutikker – søkeaktiviteten er nesten doblet siden i fjor, sier daglig leder Are Vittersø hos prissammenligningstjenesten Prisjakt.
Netthandelsvinnerne
Det var iPhone 11 som ble den store netthandelsvinneren hos Prisjakt. Samtidig var Lego-produkter det som gikk mest opp i pris. Prisbildet på alle varene som selges i de mer enn 2500 nettbutikkene de overvåker, hadde en gjennomsnittlig prisnedgang på 3,15 prosent. Samtidig var flere enkeltvarer satt ned med 10 prosent eller mer.
Prisbildet var omtrent som forventet på en slik dag: Flere enkeltprodukter på salg enn i fjor. Men også andelen som ble satt opp i pris var høyere, så det gjaldt å holde tunga rett i munnen i rabattjungelen, sier Are Vittersø.
Ifølge Klarnas statistikk er det så langt i Black Week Oslo og Viken som har hatt den høyeste veksten blant de norske fylkene. Her har netthandelsveksten vært på henholdsvis 56 og 52 prosent så langt. Lavest har den vært i Rogaland og Møre og Romsdal.
Det at Oslo, som har den høyeste tettheten av fysiske butikker i Norge, har hatt en vekst som er høyest i Norge i løpet av Black Week så langt skyldes nok blant annet koronapandemien, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Blant produktkategoriene som hadde den kraftigste veksten, sammenlignet med en vanlig gjennomsnittsdag, var elektronikk , smykker og accessories samt sminke og skjønnhet.