Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Black Week tilsvarte et halvt år med salg: ”Trykket har vært enormt”

Frederik Guttormsen, Chief Marketing Officer i Netthandelsgruppen.
therese.karlsrud.haugen

100 000 ordre på én uke.

 

ANNONSE

Netthandelsgruppen har historisk sett opplevd store salgsøkninger under Black Week, men dette året tar kaka. Det norske selskapet, som driver nettbutikker som Tights, Comfyballs og Weightless, har på en drøy uke hatt like mange bestillinger som de hadde på et halvt år i 2019.

Trykket har vært enormt, dette tilsvarer et halvt år med salg i tempoet vi hadde i 2019 - på bare en drøy uke, sier Frederik GuttormsenChief Marketing Officer i Netthandelsgruppen, til Ehandel.com.

Tights.no hadde over en million besøk under kampanjen. På det meste var rundt 15.000 kunder inne på Tights samtidig. Samlet med alle nettbutikkene hadde Netthandelsgruppen 1,5 millioner besøkende tilsammen i forrige uke.

Det er ny rekord for oss. Det er riktignok ikke helt sammenlignbart, men vi har hatt like mye trafikk på en uke som Norges største kjøpesenter Sandvika Storsenter har av besøk på over to vanlige måneder.

Noen av Black Week-tilbudene var så populære at netthandelsselskapet ble beskyldt for å drive med lureri og lokketilbud, da kundene ikke fikk gjort kuppene de hadde håpet på. Årsaken skal ha vært at det var mange tusen ordre på en gang.

Tenk om 15.000 kunder hadde vært inne i en vanlig, fysisk butikk samtidig som alle prøver å kjøpe de samme tilbudene. Det finnes ingen butikklokaler i Norge som er i nærheten av store nok til det. Det er sånt sett ikke så rart at tilbudene "alle" vil ha blir revet vekk. En annen måte å visualisere pågangen, nå i disse tider med koronatiltak, er om vi hadde hatt en vanlig fysisk butikk med kø for å slippe inn. På en gjennomsnittsdag under Black Week hadde køen gått fra Oslo til Kristiansand. Det er jo litt artig å se for seg.

100 000 bestillinger

Netthandelsgruppen har lagt ned mye arbeid i forberedelsene til årets høysesong, med økt kapasitet på alt fra kundeservice til logistikk. Totalt skal de ha hentet inn 45 nye ansatte denne høsten. Nå er over 90 personer i full sving med å pakke over 650 000 produkter til de rundt 100 000 bestillingene, som har kommet inn.

Vi har forberedt dette ned til hver minste detalj med ombygginger, flere pakkestasjoner, endret vareflyt og mye mer i mange uker. Å takle den voldsomme pågangen har vært utfordrende. Plassmangelen er prekær og selv om permanente løsninger for dette er på vei har det vært nødvendig å bruke et eksternt lager for å fylle på vårt eget og teamet på varemottaket har gjort en enorm jobb med å få hundrevis av paller gjennom mottaket og ut til plukking på lageret, sier lagersjef Lafossan Manohar, og legger til:

Alle tidligere rekorder vi har hatt på lageret har blitt slått takket være en fantastisk innsats fra hele teamet, jeg blir både rørt og stolt av å se denne ståpåviljen og samarbeidsviljen fra hele gjengen.

Netthandelsgruppen ble startet i 2014 og omsatte i fjor for 155 millioner kroner. I år har selskapet allerede passert det dobbelte.

Vi passerte målet om 300 millioner kroner i omsetning for en måned siden. November har vært helt spesiell og bidratt med et voldsomt volum. Dette er ganske ekstreme tall for oss. 2015 var jo vårt første fulle driftsår og det føles ikke lenge siden vi satt i en loftsleilighet på Majorstua, bestilte en etikettskriver og gikk på Postkontoret hver ettermiddag med en bærepose som inneholdt alle dagens bestillinger, avslutter Guttormsen.

Del artikkel: