Under forrige ukes Black Week lanserte IKEA en ny tjeneste, "IKEA kjøper tilbake". Konseptet er nok et motsvar fra møbelkjeden til salgskampanjene i november. I stedet vil IKEA forlenge produktenes levetid ved å kjøpe tilbake gamle møbler fra kundene.
Vi har forhørt oss med kjeden, for å sjekke hvordan det har gått så langt.
LES OGSÅ: Dropper Black Friday - gjør det motsatte: "IKEA kjøper tilbake"
Vi lanserte tjenesten, "IKEA Kjøper tilbake", på alle våre varehus under Black week. IKEA kjøper tilbake er en tjeneste som har kommet for å bli og vi er godt fornøyd med hvordan kundene har tatt det i mot, sier Kenneth Skauge, bærekraftansvarlig i IKEA Norge til Ehandel, og legger til:
Grunnet koronarestriksjoner ønsket ikke vi nødvendigvis at mange skulle komme akkurat under Black week, men at alle skal vite om tjenesten slik at de kan ta med seg noe neste gang de tar turen til IKEA.
Kundene kan beregne hvor mye møbelet er verdt i IKEAs “tilbakekjøpsverktøy” på nettsiden, før de besøker varehuset og får en endelig vurdering. Dette er det allerede mange som har testet ut.
Siden vi startet tjenesten så har over 40.000 vært innom nettsiden for å få en vurdering av sine IKEA møbler. Og det er vi veldig fornøyd med.
Av hygiene- og sikkerhetsmessige årsaker er det dog noen møbelkategorier IKEA ikke kjøper tilbake for øyeblikket. Kjeden kjøper kun møbler de mener kan selges videre hos dem.
Det er viktig å informere om at vi kjøper kun tilbake møbler som vi vurderer kan selges videre i vår Gjenbruksbutikk. Er det møbler vi ikke kan selge videre, så anbefaler vi kundene om å forsøke å selge produktet privat, eller at vi kan eventuelt hjelpe dem med å kildesortere møbelet, avslutter Skauge.
LES OGSÅ: Ingen Black Friday hos IKEA