Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Satser globalt med norske dressbagger - sikter mot 60 millioner

Suit up
Foto: Thomas Sandfield
therese.karlsrud.haugen

"I dialog med noen av de største nettgigantene"

ANNONSE

Nå er det slutt på krøllete dress når man skal ut på reise eller ta sykkelen til jobb. Det skal det norske oppstartsselskapet Suit up sørge for. 

De har nemlig utviklet en ny dressbag, som allerede er å finne i deres egne nettbutikk samt i flere norske luksusbutikker som Ferner Jacobsen og Follestad.

Follestad var en av de første butikkene som støttet oss og det betyr veldig mye, da de er en stor og seriøst aktør, sier Frode Øvrevik, grunnlegger av Suit Up, til Ehandel.

Det hele startet med at Øvrevik, som er en aktiv finansmann, til stadighet opplevde å dukke opp med rynkete dress på jobb.

Da jeg fikk mitt første barn ble det ikke like mye tid til å trene, så jeg begynte å sykle og løpe til jobben. Men jeg bruker jo dress hver dag og fant fort ut at det ikke eksisterte noe praktisk bæretilbehør, som jeg kunne frakte dressen i uten at den krøllet seg.

Han delte frustrasjon med kompisen Tore Strømsholm, som hadde erfart tilsvarende problem på jobbreiser. Dermed tok de to saken i egne hender og fikk med seg industridesigner Anders Lilleby. Sammen kom de frem til et design som var både high-end og praktisk. Bagen, som selges for 1699 kroner per stykk, ble dermed lansert i sommer. Dette til tross for at store deler av målgruppen satt på hjemmekontor og hadde fått avlyst jobbreisene sine. 

Vi holdt på med prototyper frem til i sommer og begynte deretter å levere til butikker. Allerede nå er Suit Up å finne i totalt 25 butikker.

Frode Øvrevik, gründer av Suit Up.

Hvordan har etterspørselen vært nå under corona?

Det er absolutt etterspørsel for produktet, men når man lanserer noe som er ment for de som sitter på kontor eller er mye på reise, så var det kanskje ikke riktig timing. Men vi ville likevel få produktet ut for å bygge opp et brand, som vi mener er unikt og som vil være nyttig når verden blir mer normal igjen. 

Utenlandssatsing og ny kolleksjon

Selskapet har dessuten store vekstambisjoner med planer for både Europa og USA. I tillegg ser de for seg å lansere flere kolleksjoner.

Vi har ekspansive planer allerede til neste år, hvor planen er å lansere i Europa og USA i første kvartal. I tillegg planlegger vi å lansere Suit Up Woman, som vi er i gang med å produsere nå. Dette er en bag tilpasset kvinner, som vi allerede har fått en stor bestilling på.

Etterhvert ser Øvrevik også for seg å lansere andre typer produkter som bagger til skoposer, toalettmapper, pc-vesker og bagger til bunader. 

Det blir ikke bare et enkeltprodukt fra oss, men flere kolleksjoner. Produksjonen er foreløpig i Kina, men formålet er å flytte denne til Europa etterhvert. 

Suit up er dog bare et sideprosjekt ved siden av Øvreviks fulltidsjob som Sr. rådgiver og partner i Garantum.

Dette er mer en hobby som jeg jobber med utenfor arbeidstid på kvelder og i helger. I tillegg har jeg jo samboer og to barn, men det er utrolig hva man rekker når man er effektiv og ikke ser for mye på Netflix. Samtidig har jeg et profesjonelt team rundt meg som består av gründere, designere, advokater og personer med lang erfaring innenfor finans, eiendom, salg og markedsføring. Jeg har også fått gode råd på veien av Jan Egil Flo, som er en av de som startet Modds of Norway og Truls Brataas som er en av gründerne av Douchebags.

For å finansiere prosjektet har han og medgründer Tore Strømsholm spyttet inne mesteparten av pengene selv, men noen aksjeposter er også solgt til venner og bekjente i tillegg til tilskudd fra Innovasjon Norge.

Skal dere hente mer kapital?

Ettersom vi har planer om å selge i EU og USA, så kreves det mer kapital ja. Vi kommer derfor til å hente mer penger i 2021 og har som nevnt store planer for neste år. Men vi vil gjerne ha noen aksjonærer som kan bistå oss med mer enn bare kapital, i form av kunnskap og erfaring. 

Vil selge for 63 millioner

Så langt er 70 prosent av dressbaggene solgt til butikker som Aspeli Aker Brygge, Ferner Jacobsen, Follestad, Gunnar Øye, Høyer og L’ Escalier i Oslo. Men Øvrevik er helt overbevist om at nøkkelen til suksess er å kombinere flere salgskanaler. 

Vi lanserte Suitup.no for bare et par uker siden og har allerede hatt 10 salg samtidig som interessen øker for hver dag. Og til tross for at det er mindre trafikk i butikkene om dagen, er det faktisk en del som har handlet i nettbutikkene til samarbeidspartnerne våre, sier Øvrevik og legger til:

Forretningsmodellen vår er ganske skalerbar og vi har stor tro på egen nettbutikk i kombinasjon med samarbeid gjennom fysiske butikker og nettbutikker. Ved siden av det ser vi et stort potensiale i B2B-markedet, der vi håper å inngå samarbeid med for eksempel eiendomskjeder,  finanshus, advokatbyråer og revisorselskaper.

Hvilke nettbutikker er dere i dialog med?

Vi har greid å komme inn i noen av Oslos mest eksklusive butikker og håper nå også på å få landet noen avtaler med store nettbutikker i utlandet. Jeg ønsker ikke nevne noen navn, men vi er i dialog med noen av de største nettgigantene i Europa, som allerede har et godt fotfeste i markedet, avslutter Øvrevik.

Suit up håper å selge rundt 2800 enheter under første driftsår i 2021 og sikter mot en omsetning på 63 millioner kroner innen 2025.

Del artikkel: