Linas Matkasse som eies av Herkules, eier igjen de norske matkassekonseptene Godtlevert.no og Adams Matkasse. Samlet omsetning for morselskapet har i løpet av de siste to årene vært på 2,3 milliarder kroner, med et underskudd før skatt på 70 millioner kroner.
Mens de tradisjonelle matvarebutikkene på nett har slitt med å tjene penger, har de digitale matkassene klart seg langt bedre. Nå synes imidlertid matkassene også å ha møtt veggen.
- Det er vanskelig å se for seg matkasser som et separat marked i fremtiden. Plutselig er det ikke lenger Adams eller Linas Matkasse som driver med hjemlevering av mat. Det er umulig å overleve som liten aktør, de store dagligvarekjedene kommer til å ta over markedet for hjemlevering av mat, sier Herkules-topp Gert W. Munthe til Dagens Næringsliv.
På spørsmål fra DN-journalisten på hvorvidt Herkules vurderer å avvikle selskapet, svarer Munthe som følger:
- Det er ikke sånn at Linas Matkasse har null i verdier, men å fortsette uten å ta noen strategiske grep, er ikke en mulighet.
Isolert sett gikk de norske konseptene Adams Matkasse og Godlevert.notålig greit i fjor, mener Munthe. Han forteller at selskapet gikk i minus, men mener at det skyldes at fusjonen mellom de to selskapene ble en kostbar affære.
- Uten disse engangskostnadene ville konsernet hatt positive tall, men ikke i nærheten av det vi skulle ønske oss.