Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nettsalget skyter fart etter lockdown - ”en svært krevende situasjon”

therese.karlsrud.haugen

Økte med 150 prosent.

ANNONSE

I helgen innførte regjeringen de strengeste coronatiltakene siden mars i fjor. Dette for å få bukt med den britiske virusmutasjonen, som nylig ble påvist i Nordre Follo. De nye forskriftene gjelder for 15 kommuner på Østlandet og rammer detaljhandelen hardt. Siden klokken 12 på lørdag er det bare matbutikker, apotek og enkelte spesialbutikker som får holde åpent.

Vinmonopolet, som også fikk beskjed om å stenge ned i 10 kommuner på lørdag, fikk åpne igjen etter søndagens pressekonferanse. Da det først ble kjent at Vinmonopolets butikker i Oslo-regionen skulle stenges ned lørdag formiddag, skapte det høyt kundetrykk og lange køer i nabokommuner.

Det var dessuten ikke bare utenfor Vinmonopolene fysiske utsalgssteder det ble høyt trykk etter nedstengingen. Over dobbelt så mange skal ha kjøpt alkohol på nett, da 45 Vinmonopol ble stengt. Det meddelte E24 etter lørdagen.

I går hadde vi over 6.400 nettbestillinger, sier Jens Nordahl, kommunikasjonssjef i Vinmonopolet til E24.

Etter at coronaviruset ble påvist i Norge i fjor så man en vanvittig økning i både netthandel og hjemlevering. Denne trenden har fortsatt gjennom hele 2020. Nå som nordmenn nok en gang bes om å holde seg hjemme, er det naturlig at netthandelen gjør et byks igjen. 

Norges største matbutikk på nett, Kolonial.no, forteller at de opplevde en økning i salget på 150 prosent over helgen.

Det kan se ut som de bestiller for litt flere dager enn de pleier, og med litt flere middager. Vi jobber kontinuerlig med å øke kapasiteten og er godt rigget for å raskt kunne håndtere enda større etterspørsel, sier Louise Fuchs, Kommunikasjonsdirektør i Kolonial.no, til Ehandel.

Gir bort blomster fremfor å kaste

De nye tiltakene skal i første omgang vare ut januar. Det er imidlertid ikke alle butikkjeder som er enig i at de skal holde stengt. 

Europris har meddelt at de vil jobbe for å få samme status som dagligvarebutikker og har søkt om å få sine 25 stengte butikker gjenåpnet. Samtidig reagerer Mester Grønn, som selger ferske blomster, på at de ikke får holde åpent. Blomsterkjeden har stengt 52 butikker og permittert 530 medarbeidere.

Mester Grønn står i en svært krevende situasjon om dagen med 52 stengte butikker i Østlandsområdet. Vi selger ferskvarer som ikke kan bli stående på et lager inntil alle butikkene åpner igjen, sier Lise Foss Andersen, Webredaktør i Mester Grønn.

På nett har imidlertid salget økt og man forventer også en ytterligere økning inn mot helgen, da mange har som vane å pynte med friske blomster til helg. Blomsterkjeden har også lansert "Ring og Hent", hvor kundene kan bestille over telefon og hente varene direkte fra butikken.

Vi pakker varene klare så kundene kan hente dem utenfor mellom kl 10-14 mandag til lørdag, trygt og smittesikkert. Dette tilbudet gjelder kun noen utvalgte butikker som ellers holder stengt, sier Foss Andersen.

De får også levere blomster hjem på døren til kunden i hele det nedstengte området og kunder kan både sende blomster hjem til andre samt bestille blomster til begravelse og kondelanse gjennom nettbutikken.

For at minst mulig blomster med kort holdbarhet skal gå til spille har butikkene våre som er stengt gitt bort blomster til ulike institusjoner i nærmiljøet for å spre litt glede i en vanskelig tid. Det har skapet mye glede rundt om på sykehjem og andre institusjoner i hele Oslo-området, sier Foss Andersen.

"Smertefullt"

Også butikkjeder som XXL, Elkjøp, Kid og Varner-gruppen har varslet permitteringer av flere hundre ansatte tilsammen. Etter nedstengingen er det nå netthandel som gjelder.

Vi har Nordens største nettbutikk for sport på XXL.no, og nettbutikken holder åpent som normalt. Her kan kundene våre handle trygt og enkelt. Nettsalget har vært godt under hele pandemien, sier Andreas Nyheim, kommunikasjonsdirektør i XXL.

XXL har stengt ni varehus i de kommunene som er berørt av myndighetenes tiltak.

Når vi ikke kan holde åpent, så har vi heller ikke jobb til mange av våre ansatte. Det er smertefullt. Vi har vært nødt til å sende ut varsel om permitteringer til ansatte i varehus som ble stengt i helgen. Vi vurderer situasjonen fortløpende, og ser også om det er mulig å sette folk til andre oppgaver, sier Nyheim.

XXL har nå gått sammen med Bring om å tilby gratis frakt til alle kunder i Oslo og Viken denne uken. Kundene kan få varene levert helt hjem eller til nærmeste postkontor.

Vi har også snudd oss rundt slik at kunder som hadde bestilt varer for henting i de butikkene som nå er stengt, får disse levert til nærmeste postkontor. Vi vurderer fortløpende nye løsninger som kan gjøre det trygt og enkelt å handle hos oss. «Pickup at store», eller levering utenfor varehuset, kan være et slikt alternativ, sier Nyheim.

Omstiller til digitale løsninger

Kid, som har stengt 38 butikker, forventer en økning i nettsalget i regionen med stengte butikker.

Av våre 147 butikker er 38 butikker stengt. Vi har dessverre måtte sende permitteringsvarsler til de som jobber i butikkene som er stengt, sier Anders Fjeld, som er CEO i Kid.

Vi tar kontakt med kunder som har bestillinger for utlevering i butikk, slik at de får varene sine. Vi forsøker også å «rute om», slik at varer planlagt for pickup i butikk, i stedet blir sendt hjem til kunden.

Med unntak av Norde Follo kan butikkjedene opprettholde Klikk & Hent-tjenester. JYSK har derfor satt opp Click & Collect med Vipps som betalingsløsning ved sine berørte butikker. 

Vi har ikke merket noe annerledes denne helgen i vårt online salg- da det har holdt seg stabilt. Generelt har vårt online salg økt betydelig det siste året- og vi ser at våre kunder foretrekker å handle på nett. Vi er glad for å kunne tilby de denne løsningen, særlig i en tid med pandemi, Fatima Elkadi, Communications Manager i JYSK Norway.

IKEA har heller ikke sett noen endring i netthandelen foreløpig, men gjør nå alle planleggingstimer digitalt. De har stengt to varehus og studioet i Akersgata.

Vi opererer med klikk&levering og har flyttet fysiske planleggingstimer over digitalt. Vi jobber også med å finne best mulig løsning for klikk&hent på Slependen og Furuset, sammen med tillitsvalgte og verneombud, sier Siv E. Egger Westin, Communication Operations Manager i IKEA.

Del artikkel: