Det strukturelle skiftet i kundenes handlemønstre fra fysiske butikker til netthandel skjøt ytterligere fart i 2020, noe som førte til en kraftig vekst for Komplett.
E-handelskonsernet omsatte for 9,9 milliarder kroner i 2020, som er opp fra 7,5 milliarder i 2019. Samtidig økte driftsresultatet til 271 millioner kroner, til sammenligning med 48 millioner kroner året før.
LES OGSÅ: Slik ble de Norges største netthandelsby: "Janteloven står ikke like sterkt her"
Under koronapandemien har enda flere kunder fått øynene opp for e-handel. Alt tyder på at denne utviklingen kommer til å fortsette. Komplett ble etablert som pioneren på e-handel i 1996 og er godt posisjonert for videre lønnsom vekst i det raskt voksende e-handelsmarked innen elektronikk i Norden, sier konsernsjef Lars Olav Olaussen i Komplett Group, i en pressemelding, og legger til:
Vi kjenner og er på lag med nordiske elektronikkunder, og har en sterk posisjon innen lønnsomme vekstsegmenter som gaming, hjemmeunderholdning og kontor, sier Olaussen.
Olaussen kom fra Orkla, der han var senior vice president for forretningsutvikling og salg, da han i september 2018 tok over ledelsen i Komplett. Selskapet har siden det vært gjennom en omfattende omstilling. Komplett har de siste årene skilt ut en rekke virksomheter og fokusert selskapet rundt den lønnsomme kjernen med e-handel innen elektronikk, der Komplett har 25 års erfaring.
Lars og teamet hans har satt rekord i rask og vellykket omstilling. Komplett er et veldrevet og fokusert selskap som vi har stor tro på vil fortsette å levere god vekst og inntjening, sier styreleder i Komplett og administrerende direktør i Canica, Nils Selte.
Komplett har virksomhet i Norden og består nå av merkevarene Komplett, Komplett Bedrift, Itegra og Webhallen.
E-handel tar markedsandeler fra tradisjonelle butikker, men representerer fortsatt bare ca. 37 prosent av totalmarkedet på elektronikk i Skandinavia. To av tre elektronikkvarer selges fortsatt i butikk, så potensialet vårt online er betydelig. I 2020 har vi jobbet hardt for å gi kundene enda bedre kundeopplevelse og raskere levering av varer. Dette innovative arbeidet vil vi fortsatt prioritere, sier Olaussen.
LES OGSÅ: Blush.no skyter fart etter skilsmissen med Komplett: "Har hatt rekordvekst"
"Riktig tidspunkt å ta Komplett på børs"
Canica, som er investeringsselskapet til Stein Erik Hagen og hans barn, kom inn som eiere i Komplett i 2005 og har vært eneeier siden 2011. Nå vurderer Canica børsnotering av Komplett, og har engasjert ABG Sundal Collier og SEB som finansielle rådgivere.
Canica er en aktiv og langsiktig eier i Komplett. Samtidig ser vi at det nå kan være et riktig tidspunkt å ta Komplett på børs. Vi har god erfaring som eiere av børsnoterte selskaper med god governance og der vi får en løpende markedsprising av våre verdier, sier Selte og fortsetter:
Vi vil fortsette å støtte selskapet som en betydelig og aktiv eier. En børsnotering vil kunne tilføre nye aksjonærer med komplementær kompetanse som bidrar til fremtidig vekst og inntjening ved å utnytte det sterke fundamentet som er skapt gjennom en vellykket omstilling i Komplett og en sterk underliggende vekst innen e-handel.
Canica er aktive eiere i flere handels- og merkevareselskaper. Canica og tilsluttede selskaper eier blant annet 25 prosent av aksjene i Orkla og 44 prosent av aksjene i Arcus, som etter planen skal fusjoneres med finske Altia i løpet av 2021.
LES OGSÅ: Komplett om B2B, Black Friday og Amazon: "Vi er spente"