Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk selskap skal digitalisere bilbransjen verden over

Arne Eivind Andersen, CEO i Sharebox.
therese.karlsrud.haugen

"Dette markedet har et veldig stort potensiale"

ANNONSE

I netthandelen begynner digitale skap å bli godt kjent. Dette er en leveringsmetode, som gjør at kunden kan hente pakker de kjøper på nett uten menneskelig kontakt.

Den samme problemstillingen skal norske Sharebox løse for bilverksteder når kunde og bilmekaniker ikke kan eller ønsker å møtes. Løsningen er et forsikrings godkjent, utendørs og automatisk selvbetjent nøkkelskap som er tilgjengelig døgnet rundt - 365 dager i året.

Vi gjør det mulig å overlevere nøkkel uten at avsender og mottaker må være på samme sted til samme tid. Sharebox er et skap hvor man kan oppbevare nøkler trygt og betale for reparasjonen via Vipps og Klarna. Det erstatter den fysiske skranken og er tilgjengelig 24/7, sier Arne Eivind Andersen, CEO i Sharebox, til Ehandel. 

Det betyr at man legger bilnøkkelen i skapet utenfor verkstedet som utfører reparasjonen og får faktura for tjenesten som betales med mobil. Deretter kan eieren hente nøkkelen i samme skap og kjøre av gårde.

Fikk idéen på ferie

Idéen om Sharebox ble født da Andersen var på weekendtur i New York med kjæresten. Dette var etter at entreprenørselskapet hans med 59 ansatte gikk konkurs i 2015.

Det var vanskelig å finne et trygt sted å oppbevare nøkkelen til leiligheten vi skulle låne av en bekjent, noe som endte med at vi heller måtte sjekke inn på et dyrt hotell. Det passet en lommebok som stadig ble slankere dårlig. Men det var her løsningen, om et automatisk nøkkelskap og tilgangskontroll styrt med mobiltelefonen, ble unnfanget. 

Ett år senere ble selskapet etablert på Bellagio hotell i Las Vegas. Med seg på laget fikk han Leif Arne Dalane som medgründer og CTO samt Bjart Andersen som salgssjef og investor. På fem år har Sharebox bygget opp et team på 15 ansatte og fått med seg 200 aksjonærer.

Målgruppen for selskapets tjenester er private og profesjonelle aktører som driver med overnatting, bilutleie eller reparerer kjøretøy. Skapene er hovedsakelig ment for bilnøkler, men Andersen forteller at de også har en distributør som nå skal bruke software-plattform med tilpassede større skap til utlevering av varer til profesjonelle kunder. På denne måten vil Sharebox kunne fungere som Pick Up Points for B2B-markedet i tillegg.

250 000 verksteder

Siden mars 2020 har Sharebox opplevd en sterk coronavekst og levert ut over 60 skap til bilverksteder og -forhandlere. I Norge har selskaper som Mekonomen, Bertel & Steen, Bavaria og Nordvik tatt i bruk tjenesten. I tillegg har Sharebox datterselskaper i både Danmark, Tyskland og Spania.

Bilmarkedet har et veldig stort potensiale både her til lands og internasjonalt. I Norge finnes det rundt 3000 bilverksteder og i Europa snakker vi opp mot 250 000 bilverksteder. Sist uke gikk de første fem skap også til USA hvor en større bilverkstedkjede nå tar i bruk løsningen, forteller Andersen.

Det er nå rundt 400 Sharebox-skap i drift og i 2020 omsatte selskapet for 8,5 millioner kroner. Dette forventes å øke betydelig i løpet av 2021 ved hjelp av ytterligere ekspansjon. Løsningen leveres som en tjeneste der Sharebox eier hardware og kunden betaler en månedlig avgift for drift (SAAS).

Vår strategi er å levere til allerede etablerte kjeder i Norden men har også kunder i flere andre europeiske land. USAer også et marked som fort kan bli stort. Vi satser helt klart globalt.

Andersen sier at planen er å bidra til å digitalisere bilbransjens kundebehandling. Akkurat slik man har sett med bank- og finansbransjen ønsker verkstedene og deres kunder selvbetjente 24/7 tjenester.

Vi håper at dette blir den samme normen som med minibanken. Med vår løsning kan verkstedene planlegge mye bedre og fokusere på å skru fremfor å stå i skranken og unngå overtidsarbeid.

Undersøkelser viser dessuten at mange forbrukere ønsker å hente bilen sin på verksted ut over ettermiddagen.  så dette er en vinn-vinn-situasjon for både verkstedet og sluttkunde, avslutter Andersen.

Del artikkel: