Ifølge Dagens Næringsliv mener Semlitsch at Elkjøp allerede er godt forberedt for Amazons inntreden. Han mener kjeden har tilpasset seg effektiv drift med høy omsetning og lave kostnader. De fysiske butikkene er bra lokalisert og fungerer i et samspill med nettbutikken. Og prisnivået er allerede lavt, ifølge Elkjøp-sjefen.
Jan Ivaar Semlitsch. Foto: Bjørn Skomakerstuen
– Vi mobiliserer alt vi kan for å være klar før Amazon kommer. På pris skal vi matche uansett. Vi er ganske overbevist om at de kommer til Skandinavia i år eller neste år, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch til Dagens Næringsliv.
Han mener at det å ha mange butikker er en konkurransefordel.
– Vi ser at halvparten av dem som handler på nettet velger å hente i butikk. Derfor er varetilgjengelighet viktig. Da er du med på startstreken, sier Semlitsch.
Selskapet hadde 37,3 milliarder kroner i inntekter i forrige regnskapsår som ble avsluttet 30.april, en økning på tre milliarder kroner. Elkjøps netthandel vokste med 30 prosent, til sammenligning økte de fysiske butikkene med 3 prosent.
Blant enkeltkategoriene som går best for kjeden er gaming. Med egne gamingavdelinger i de fysiske butikkene har Elkjøps salg på dette området gått fra 900 millioner kroner til 3,2 milliarder kroner.