Veksten fortsetter for Europris. Selskapet økte omsetningen med 32,8 prosent til 2,5 milliarder kroner i fjerde kvartal. Driftsresultatet økte samtidig med 50 prosent til 677 millioner kroner. Det fremkommer i selskapets kvartalsrapport.
Året 2020 har vært annerledes og utfordrende, men Europris har fortsatt å styrke sin posisjon og avsluttet året som markedsleder. Jeg er stolt av den formidable innsatsen som alle ansatte har gjort under Covid-19-pandemien, sier Espen Eldal, CEO i Europris, i en kommentar.
Netthandelen bidro med 259 prosent vekst i fjerde kvartal og det er tydelig at "klikk & hent" er den foretrukne e-handelsløsningen. I følge rapporten skal deres klikk & hent-tjeneste ha hatt en vekst på 535 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2019. Dette til sammenligning med hjemlevering, som skal ha økt med 40 prosent.
For hele året 2020 økte summeres inntektene til 8 milliarder kroner, som er opp fra 6,2 milliarder kroner i 2019. Driftsresultatet økte med 54 prosent til 1,7 milliarder kroner. Til tross for sterk vekst i netthandelen under fjerde kvartal og 2020 for øvrig, står denne delen av virksomheten kun for 0,6 prosent av den totale omsetningen.
Den kraftige veksten har fortsatt i begynnelsen av 2021, med sterk salgsvekst registrert i januar.
Stengte varehus og mangel på containere
Til tross for veksten har det likevel vært noen utfordringer under pandemien, med stengte varehus samt økte priser i fraktmarkedet.
Fraktmarkedet sliter med mangel på containere. Som et resultat av dette har prisene økt betraktelig og leveranser har blitt forsinket. Europris har fikset en avtale med en leverandør som skal fikse pris og volum i 2021. Så langt har vi ikke opplevd noen forsinkelser med innkommende leveranser, men vi følger situasjonen nøye, skriver selskapet i rapporten.
Europris har totalt 266 varehus, hvor det nå er syv varehus på Østlandet som må holde stengt. Siste nytt om coronarestriksjonene er at varehus og kjøpesentre må holde stengt frem til 10. februar.