Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk videotjeneste satser internasjonalt: “Vil menneskeliggjøre e-handelen”

Glenn Myklebust, CEO i BuiltOn/VClerk.
therese.karlsrud.haugen

"Et produkt som ble født av corona"

ANNONSE

Da coronaviruset brøt ut begynte netthandelen å øke, samtidig som folk flest ble vant til å koble seg sammen via videokonferansesystemter. Tech-selskapet BuiltOn, som de siste årene har jobbet med å utvikle ferdige kodede moduler for netthandelsløsninger, begynte derfor raskt å utvikle et nytt produkt i form av en videoassistense-app kalt VClerk.

I tett dialog med norske næringsforeninger, som Oslo Handelsforening og Virke, skal tjenesten hjelpe hardt pressede sentrumsbutikker og nettbutikker som ikke har noen fysisk tilstedeværelse.

LES OGSÅ: Norsk tech gjør suksess med økt e-handel - her er de heteste selskapene

VClerk er et produkt som ble født av corona med mål om å hjelpe spesielt små bedrifter, sier CEO Glenn Myklebust i BuiltOn/VClerk, til Ehandel, og legger til:

Håpet er at dette kan avhjelpe deres situasjon hvor kundene ikke lenger kommer til butikkene pga lockdown, men at butikkene kan «flytte» sin butikk og service inn i kundenes hjem via skjermene. Tilbakemeldingene vi har fått både fra OHF, medlemsbutikkene og ikke minst leder i Virke har så langt vært udelt positive, sier Myklebust, til Ehandel.

Det finnes mange løsninger for videochat og videostreaming på markedet, som er utviklet for at kunder skal få tilgang til butikkansatte i fysiske butikker. VClerk er på sin side utviklet for nettbutikker, for at de skal kunne betjene kunder på lik linje som en fysisk butikk. Tjenesten viser frem produktene virtuelt, hvilket betyr at man hverken trenger butikklokaler eller fysiske varer tilgjengelig under selve videosamtalen.

Hedda Høiness, som er CMO i BuiltOn, forklarer at VClerk er en slags Live Shopping-tjeneste med en ekstra verdi. Denne norske videotjenesten er ment for en-til-en kommunikasjon, hvor nettbutikk og kunde går gjennom produkter sammen. Nettbutikken kan dele varer med kundene i videosamtalen og kunden kan legge produktene han eller hun vil ha i handlekurven underveis.

Muligheten til å serve kunder ansikt til ansikt og se på produkter sammen har alltid vært den fysiske butikkens store fordel, men nå kan nettbutikker gjøre det samme. Gjennom en personlig handleopplevelse og ansikt-til-ansikt dialog med kunden, vil konvertering øke og forlatte handlekurver og returer vil reduseres. Returer er jo også en stor kostnad for nettbutikker og miljø, noe som vi mener VClerk også kan være med å redusere. Vi vil rett og slett menneskeliggjøre e-handelen, sier Høiness.

Men blir det ikke tidkrevende å hjelpe en og en kunde over video på denne måten?

Dette spørsmålet har vi fått fra mange, men vi mener at dette er en bedre og mer effektiv måte å kommunisere på enn for eksempel gjennom chat. Kundene bruker jo verktøyet når de har et spørsmål eller trenger hjelp til å finne frem til riktig produkt, ikke for å skravle, forklarer Høiness, og legger til:

De butikkene som har testet tjenestene har fortalt at de har hatt rundt 3-4 samtaler om dagen, noe som oftest har ført til kjøp. Det betyr at det er uansett vil være verdt den ekstra tiden de eventuelt måtte bruke.

LES OGSÅ: Nettsalget skyter fart etter lockdown - "en svært krevende situasjon"

"En innovasjon"

Ehandel har selv testet videotjenesten med Bjørn Bye, som er medgründer av nisjebutikken Ingridsløyfen.no. Selskapet har lastet ned VClerk på sin nettside og da vi ringte tok det ikke mange sekundene før vi fikk svar. Han fortalte oss at Ingridsløyfen er vant til å snakke mye med kunder over telefon og at det dermed ikke har vært noe mer tidkrevende å ta disse samtalene over video.

Jeg har hatt samtaler på alt fra 2 til 20 minutter i VClerk ettersom hva kunden lurer på og har ikke opplevd at dette tar mer tid enn kundeservice over telefon. Timingen er god for en løsning som dette nå som corona har senket terskelen for å handle på digitale måter, sier Bye.

Ingridsløyfen selger blant annet 17. mai-sløyfer og armebånd, som er designet og håndlaget i Norge. Under demoen av VClerk forklarte Bye oss mer om historien bak Ingridsløyfen og om produktene. Han viste frem de ulike alternativene, som dukket opp ved siden av videosamtalen. Samtidig kunne vi stille spørsmål under hele samtalen og klikke oss videre for å se flere bilder av produktene.

Ingridsløyfen har ingen egne fysiske butikker, men selger alle produkter gjennom egen nettbutikk eller via forhandlere. Bye forteller at tjenesten også kan brukes som et showroom ovenfor potensielle forhandlere.

Nå som det er vanskelig og møte potensielle forhandlere fysisk, kan VClerk også være et nyttig verktøy å bruke til å vise frem produktene våre til dem. Det er en innovasjon rett og slett.

Nederst i høyre hjørne var det en “legg i handlekurv”-knapp, som vi kunne klikke på når som helst. Da vi hadde fått hjelpen vi trengte kunne vi avslutte praten og gå videre til betaling. Etter at kjøpet er gjennomført sendes den ekte varen fra nettbutikkens lager.

1000 kunder

På rundt en måneds tid har appen blitt lastet ned av rundt 40 små og mellomstore nettbutikker, men målet er å få minst 1000 kunder i løpet av året.

Dette mener vi er fullt oppnåelig. Vi er et norsk selskap med store internasjonale ambisjoner og ser på USA som vårt største marked, sier Glenn Myklebust i VClerk.

Tjenesten er integrert med Shopify og blir snart tilgjengelig på WooCommerce og Magento. Samtidig arbeider man med noen store "enterprise" integrasjoner.

Del artikkel: