Trenden med vekst i netthandelen de senere årene har normalt gitt en vekst i fjerde kvartal for logistikkbransjen, men corona-pandemien har bidratt til tidenes løft. Pakkeveksten var på 35 prosent i fjerde kvartal, men stykkgodsveksten ble på 15 prosent. Det viser tall fra NHO Logistikk og Transport.
Dette er det største skiftet vi har målt for bransjen siden vi startet målinger i 2012, sier næringspolitisk direktør Ole A. Hagen i NHO Logistikk og Transport.
Tallene viser også at bransjen igjen har fått en vektøkning. I utviklingen for antall tonn ser det ut til at utviklingen har snudd. Siden 2016 har bransjen hatt en jevnt svak nedgang i antall tonn frem til tredje kvartal i år.
I fjerde kvartal ser man imidlertid at også antall tonn har økt med 6 prosent og er oppe på nivå med tredje kvartal i 2019. Dette understrekes også av partifrakt som har en vekst i antall forsendelser på 6 prosent og tonn på 5 prosent.
Tonnasje er også en av de viktigste indikatorene for hvordan det går med våre medlemmer. Vi er derfor spente på om denne trenden vil fortsette, sier Ole A. Hagen.
LES OGSÅ: Norge og Brexit - dette gjelder nå: "Kan bli problematisk"
Store skjevheter
Hagen understreker imidlertid at det er store skjevheter for bransjen.
Vi har for eksempel medlemmer som driver fergetransport fra Norge til Sverige, Danmark og Tyskland som har nær 100 % permitterte pga pandemien og som ikke har anledning til å operere. De står i en krise på samme måte som store deler av norsk reiseliv.
Pandemien, smitteverntiltak, kombinert med rekordveksten i antall forsendelser og vekst i tonnasje har i sum gitt de fleste selskapene store utfordringer, men også store muligheter.
Som en samfunnskritisk bransje viser tallene likevel at forsyninger til norske bedrifter og forbrukere har fungert, avslutter Ole A. Hagen.
LES OGSÅ: Storm i sjøfraktmarkedet - kostnadene har økt med 300 prosent