Kinnevik retter fokuset mot sine yngre vekstselskaper og deler ut eierskapet i Zalando til aksjonærene. Totalt vil Kinnevik dele ut Zalando-aksjer verdt 55,1 milliarder svenske kroner, tilsvarende 56 milliarder norske kroner.
Ved å dele ut Zalando til våre aksjonærer blir porteføljen vår bli mer balansert og unik, og vi vil ha mer enn to tredjedeler av kapitalen investert i et mangfoldig sett av yngre, raskt voksende og stadig mer digitale selskaper, noe som forbedrer forbrukernes liv i takt med den digitale tidsalderen, sier Georgi Ganev, daglig leder for Kinnevik, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Kinnevik om 2020 - verdsetter Kolonial.no til 4,5 milliarder
Totalt eier Kinnevik 54 millioner Zalando-aksjer, hvilket tilsvarer 21 prosent av antallet utestående aksjer i Zalando.
Grunnleggerne og ledelsen i Zalando har en unik evne til å kombinere en visjonær strategi med eksemplarisk gjennomføring, og investeringen i Zalando har vært medvirkende til å etablere Kinnevik som den ledende børsnoterte europeiske vekstinvestoren i teknologibaserte virksomheter.
Det har vært en fantastisk verdiskapning for Kinneviks aksjonærer. Med selskapets modenhet og sterke markedsposisjon og momentum, som genereres av forbrukernes akselererte skifte til digitale tjenester, er jeg overbevist om at Zalando vil fortsette å utføre sin vekststrategi og skape betydelig verdi for aksjonærene fremover.
Kinneviks beslutning får også støtte fra AMF, som mener at det er riktig å rette fokus mot de unge og raskt voksende selskapene.
I mellomtiden kan aksjonærer som ønsker å beholde eksponeringen overfor Zalando, gjøre det. Som investorer i både Kinnevik og Zalando, tror vi at denne transaksjonen vil komme langsiktige aksjonærer i begge selskapene til gode, sier Anders Oscarsson, aksje-sjef i AMF.