Målet er å snu ting på hodet og utfordre status quo. Ved å fremme lokale og småskalaprodusenter, samt å ha fokus på zero waste-løsninger, skal gründerkvartetten skape en inspirerende plattform gjennom den nye dagligvarekjeden LOCO.
Vi i LOCO ønsker å være en annerledes dagligvare. Vi satser på zero waste løsninger, slik at kundene kan komme å handle hos oss i løsvekt med egne beholdere. Kundene kan forvente å finne hyggelige medarbeidere som brenner for plantebasert mat, og som har kunnskap til å dele med forbrukerne. Gjennom LOCO ønsker vi å skape en plattform som appellerer til alle dem som bryr seg om grønn utvikling og en bærekraftig fremtid, forteller Elin Gundersen, medgründer i LOCO Norge, til Ehandel.
Bak den grønne dagligvaren finner vi fire engasjerte gründere. Elin Gundersen og Andrè Gundersen drev sammen en kafé i Jessheim med navnet Greenseed i 2016. Det var her idéen om en 100 prosent plantebasert dagligvarekjede ble skapt.
Erik Musum, grunnlegger av det årlige eventet med fokus på grønn og bærekraftig mat; Gullroten, meldte raskt sin interesse for LOCO-konseptet. Kristine Rykkelid har lang erfaring innen kreativ innholdsproduksjon og utvikling av oppstartsbedrifter. Hun har blant annet ansvaret for markedsføringen i selskapet.
En emisjon er i gang
LOCO så tidlig stor interesse for konseptet, og er nå i gang med en emisjon hvor de også åpner opp for mindre investeringer. Med en minstesum på 10.000 kroner håper de at mennesker med tro på konseptet ønsker å bli en del av det de er i ferd med å skape.
Vi ønsker å skape et «community» rundt LOCO der alle som brenner for en bærekraftig fremtid er velkomne til å delta med tanker, idéer og kritikk i rollen som medeier. Det er så mange fantastiske mennesker som brenner for bærekraft der ute og jo flere av disse som kan ha en eierskapsfølelse for LOCO jo bedre, sier Kristine Rykkelid, medgründer og markedsføringsansvarlig i LOCO, til Ehandel.
Kapitalen som nå høynes gjennom emisjonen øremerkes opprettelsen av første butikk i Oslo. Denne er planlagt å åpnes i løpet av året, og det er estimert et behov på 3.000.000 kroner for å kunne realisere denne planen. Videre ønsker gründerne å utvide til til sammen fem fysiske butikker innen utgangen av 2024.
Vi ønsker å skalere raskt og tror også dette er selve nøkkelen for å bygge LOCO til å bli en varig, lønnsom og respektert aktør på dagligvaremarkedet. Selvfølgelig er vår første prioritet å få første permanente butikk ut i markedet, men så fort denne er på beina med lønnsom drift ser vi for oss nye butikker i både Bergen, Trondheim og Stavanger innen 2024, og vurderer også implementeringen av en franchisemodell for å sikre gjennomføringen av planene. Deretter får vi se hvor veien bringer oss videre, men selvfølgelig ønsker vi å også bevege oss utenfor Norges grenser - da med resten av Skandinavia som holdepunkt i første omgang, forteller Rykkelid.
Pop-up, arrangementer og LOCO-stops
LOCO skal bli mer enn bare en tradisjonell dagligvare, og det er mange ulike sider av konseptet. I tillegg til en nettbutikk ønsker gründerne å satse stort på pop-ups, arrangementer, LOCO-stops, samt en app-løsning som skal gjøre det enklere for forbrukeren og produsenten å påvirke utviklingen av bærekraftige løsninger.
Er det noe vi har forstått nå gjennom koronasituasjonen er det den enorme betydningen av å ha en god og velfungerende nettbutikk! Før koronakrisen slo oss hadde vi store planer om en rekke fysiske pop-up butikker gjennom året frem mot åpningen av vår aller første permanente butikk i august 2021. Vi innså derimot tidlig at flere av disse må avholdes digitalt som følge av restriksjonene rundt pandemien og bestemte oss derfor tidlig for å også få en nettbutikk på beina, sier Rykkelid.
I februar i år ble deres første heldigitale pop-up butikk gjennomført i Oslo. Gjennom året vil dette gjentas flere ganger, samtidig som det jobbes med å få på plass en permanent nettbutikkløsning.
Det å være til stede i markedet med handel på nett er svært viktig for oss og en viktig del av vår strategi i å bygge opp LOCO. Nettbaserte løsninger blir selvfølgelig også essensielt i gjennomføringen av LOCO-Stops. Vi planlegger videre å tidlig få med oss noen i teamet som kun spesialiserer seg på det digitale da dette er kjernekompetanse vi virkelig ønsker å ha med oss videre i utviklingen av prosjektet, sier Rykkelid.
Idéen om LOCO-stops kom til da Andrè Gundersen satt på toget og hadde heller lite lyst å ta omveien om butikken på veien hjem etter jobb. Det nye konseptet blir dermed å tilpasse distribusjonsmodellen og samarbeide med til eksempel kaféer i nærheten av kollektivtransportens holdeplasser, slik at kundene enkelt kan bestille produkter i nettbutikken for deretter å plukke det opp på vei hjem fra jobb og hverdagen.
Med forbehold om at smittesituasjonen tillater det, ligger fokuset på flere fysiske pop-ups i tiden fremover for LOCO, i tillegg til den pågående emisjonen.
Gjennom sommeren planlegger vi blant annet å ta del i en rekke festivaler over hele østlandet. Videre ønsker vi så fort det lar seg gjøre å holde både popup-butikker og events i andre storbyer i Norge. Viktigst nå er investerings-seminarer i forbindelse med emisjonen vi står ovenfor, avslutter Rykkelid.