Utover sommeren og høsten 2021 spår PostNord nedgang i netthandelsveksten. En spørreundersøkelse gjennomført i PostNords netthandelsbarometer viser at pandemien har satt varige spor i nordmenns handlevaner, og selv mener de det er trygt å anta en fortsatt vekst i netthandelen til tross for en nedgang fra 2020.
Når samfunnet normaliserer seg og smitten avtar, er det sannsynlig at netthandelsveksten vil avta. Netthandelen vil fortsette å øke, men vi vil få en kortere nedadgående kurve i trenden. Samtidig er det nærliggende å tro at forbrukerne har endret sin netthandelsvaner, hvor vi ser at flere over 60 år handler mer på nett - i tillegg til at småbarnsforeldre også i større grad enn tidligere netthandler mer, sier Victoria Rummelhoff, netthandelsekspert i PostNord, i en pressemelding.
Den kortvarige nedgangen antas dermed å ikke endre langtidsveksten for netthandelen. I spørreundersøkelsen kommer det frem at én tredjedel av nordmenn som handlet julegaver på nett i 2020 gjorde det fordi det var mer praktisk og tidsbesparende, tilsvarende andel gjorde det på grunn av bedre utvalg og pris, og den siste tredjedelen handlet på nett for å redusere smitte og følge smittevernstiltak.
Vi gjorde et digitalt sprang i 2020, og mange eldre handlet på nett for første gang - flere av disse direkte som følge av COVID-19. Selv om hver tredje forbruker oppgir COVID-19 som hovedårsaken for netthandelen, vil vi ikke se 30 prosent nedgang i netthandelen etter pandemien på grunn av endringene i forbrukervanene. I tillegg vil økte hjemmekontor etter pandemien ha positiv effekt på netthandelen, sier Rummelhoff.
Det gjenstår altså å se hvilke varige endringer pandemien får på nordmenns handlevaner på nett, og hvor stor nedgangen i netthandelen eventuelt blir.