Den 22 år gamle gründeren, Eirik Tomter, har samlet lokalt øl fra landet rundt i sin nettbutikk.
Slik skal det bli enklere for nordmenn å få fatt på øl de normalt ikke finner i sine lokale butikker, forteller han i et intervju med DN.
Jeg jobbet tidligere med digital markedsføring og kom på ideen om en egen nettbutikk for norsk håndverksøl. Det er jo et enormt potensial i netthandel. Skjønte ikke hvorfor ingen andre hadde startet med dette, og da måtte jeg gjøre det selv. I USA og i Danmark har man eksempelvis lansert ølabonnement og smakskasser. Derfra kom ideen om ølkassen, forteller Tomter til DN.
I Tomters nettbutikk finner vi kun håndverksøl med alkoholprosent på opptil 4,7 prosent. Per dags dato har den unge gründeren samlet 32 håndverksbryggerier i sin nettbutikk.
Vi har som mål å skape en helt ny plattform for håndverksøl som sikrer like muligheter for alle bryggeriene i Norge, uansett størrelse, forteller Tomter.
LES OGSÅ: Netthandelsvekst førte til rekord for Posten: "Historiens beste"
I lageret på Langhus, like utenfor Oslo, rigges det nå for vekst. Samtidig som "smakskasser" fylles til selskapets ølabonnenter, har Tomter store planer om økt salg i 2021.
I fjor omsatte vi for 1,2 millioner. I år skal vi hvertfall tidoble omsetningen, sier Tomter.
Selskapet har i dag tre ansatte, og har hittil søkt om å få selge norsk håndverksøl på nett til 200 kommuner. Det er noen få kommuner som ikke tillater dette, men Lokalbrygg når allerede bredt ut i Norge.
Vi har hittil fått nettsalgsbevilling fra 90 kommuner og fått salgstillatelse i nesten samtlige store norske byer som Oslo, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim. Totalt har vi fått aksept fra kommuner som dekker 80 prosent av befolkningen, sier Tomter.