Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Tjener gode penger på salg i fysiske butikker - og snart kommer flere nettbutikker

Kraftig salgsøkning hos norsk klesgigant - selv uten netthandel
Match er en av kjedene i Voice Norge.
Foto: eHandel.com
Magnus Hjelle

Voice Norge har kjeder som Vic, Jean Paul, Boys of Europe og Match og gjør det svært godt. Nå antyder selskapet at de også vil satse mer digitalt.

ANNONSE

Klesgiganten Voice Norge omsatte i fjor for vel 1,7 milliarder kroner, med et driftsresultat på 179 millioner kroner. Det var en kraftig omsetnings- og resultatforbedring fra året før, ikke verst for en bransje som sliter tungt med lav vekst.

Voice

I Voice Norges eksisterende butikker har omsetningen steget med 7,1 prosent, i et marked som falt 1,2 prosent i 2017. Fjorårets omsetning for Voice var på over 1,7 milliarder kroner, opp 163 millioner norske kroner fra året før. Resultatet lå på 179 millioner kroner, mot 135,1 millioner i 2016. Årsresultatet steg 75 prosent, og endte på 132,7 millioner kroner, ifølge Finansavisen. Nå er målet å nå 2 milliarder i omsetning i 2020. 

Kraftig vekst for Match og Boys of Europe

Match og Boys of Europe vokste i fjor med henholdsvis 11,5 prosent og 13,1 prosent ifølge Finansavisen. Begge disse konseptene åpnet flere nye butikker i fjor. Den ekspansjonen fortsetter, men i et noe lavere tempo. 

- Vi jobber løpende med å åpne nye butikker, men er mer selektive. Vi kommer til å åpne flere nye butikker, men kanskje ikke i samme takt som før. Vi vil ha de beste lokasjonene på kjøpesenter. Det vil også være fokus fremover, sier administrerende direktør i Voice Norge, Johnny Ottesen til Finansavisen. 

Antyder nye nettbutikker innen utgangen av året

Voice-konsernet åpnet i fjor en nettbutikk for Jean Paul, mens de øvrige kjedene fortsatt kun selger "offline". Klesklesselskapet ønsker ikke å si så mye om når de øvrige kjedene får nettbutikk men sier at "det vil helt sikkert skje ting i løpet av året".

- Kundestrømmen inn til butikk øker, men vi er avhnegig av å være der kundene er. De som merker konkurransen fra netthandel mest er de som selger merker også andre selger, og der er vi heldige for 80 prosent av varene vi selger lager vi selv.

Del artikkel: