Fjerningen vil bety at nordmenn mÃ¥ betale toll og merverdiavgift pÃ¥ alle varer som kommer fra et annet land. Posten og deres konkurrenter mÃ¥ selv fortolle varene, og da pÃ¥løper et fortollingsgebyr i tillegg til avgiftene pÃ¥ minst 158 kroner.Â
– Det er derfor de fleste land har en grense, for det blir mye arbeid med tollbehandling – enten det er dyre eller billige varer. Det er uhensiktsmessig å ta bort grensen før det er realistisk å få på plass løsninger der selgerselskapet i utlandet krever inn momsen når kunden kjøper varen, sier pressesjef i Posten, John Eckhoff, til E24.
Han ser for seg at det kommer til Ã¥ bli mye merarbeid med utenlandske varer som er bestilt av hÃ¥pefulle norske kunder.Â
– Posten kommer til Ã¥ sitte igjen med et fjell av utenlandske varer som er bestilt, men som folk ikke vil hente pÃ¥ grunn av toll og gebyr. Alle varene mÃ¥ hÃ¥ndteres, lagres og returneres nÃ¥r folk ikke vil betale. Noe lignende har nettopp skjedd i Sverige, fortsetter han.Â
Eckhoff anslÃ¥r at 90 prosent av netthandelen fra utlandet vil forsvinne om 350-kronersgrensen skrotes av regjeringen. Han tror at importen vil stoppe opp og at dette vil føre til at varene hoper seg opp hos Posten. I tillegg mener han at handelen vil normalisere seg pÃ¥ et betydelig lavere nivÃ¥ etter dette.Â
I Sverige førte innføringen av 75-kronersregelen at 400.000 pakker ble uavhentet og liggende igjen hos PostNord. Daglig fikk de omlag 150.000 pakker fra Kina før 1. mars. Etter innføringen falt dette tallet til 15.000 pakker ifølge E24 som siterer Breakit. Der har de nÃ¥ kvittet seg med regelen og fÃ¥tt beløpet ned til 10 svenske kroner.Â