Matleveringstjenesten Foodora utvider satsningen i Norge med et helt nytt konsept for dagligvarehandel. Med "foodora market" skal selskapet levere dagligvarer hjem til kunden innen 30 minutter.
Vi gleder oss enormt til å komme i gang. foodoras viktigste jobb er å gjøre folks hverdag litt enklere. Det kan vi virkelig gjøre i dagligvaremarkedet, et marked som også har veldig godt av flere aktører, sier fungerende daglig leder i foodora Norge, Carl Randers, i en pressemelding.
Foodora market åpner først i Oslo, med mål om å utvide til alle byene hvor foodora opererer i. Foodora market er del av selskapets “quick commerce”-satsning og er en såkalt “dark store”. Det er en fysisk og fullverdig butikk, men uten kasseapparater eller kunder. Kundene handler det de trenger gjennom appen, som med andre ord vil fungere som en nettbutikk.
Vi leverer allerede mange forskjellige varer, inkludert bøker og endel dagligvarer. Likevel ser vi at kundene trenger et både mer skreddersydd tilbud, og et mye bredere utvalg. Nå har vi en fysisk butikk, som er rigget best mulig for modellen vår, med alt vi tror kundene trenger. Vi er trygge på at dette vil slå an, og skape ny konkurranse og dynamikk.
Tjenesten har allerede blitt lansert og testet i Sverige og Finland, noe som har gitt positive resultater. I Sverige åpnes nå butikk nummer fire i Stockholm.
Vi tror dette er noe hele Norge vil sette pris på, selv om vi starter i Oslo. Oslo er størst og der er behovet er ekstra viktig akkurat nå, med den helt spesielle pandemisituasjonen.
Derfor velger vi også å levere gratis i de tre første månedene, slik at det er enkelt å prøve dette, når det kanskje betyr aller mest, sier Randers.
Foodora etablerte seg i Norge i 2015, hvor de startet med å levere mat for tre restauranter på Grünerløkka i Oslo.
Det var et helt nytt tilbud i en tøff bransje, som mange mente var mettet fra før. I dag er vi til stede i alle de største byene i Norge, fra Kristiansand til Tromsø. Vi sysselsetter mer enn 2000 mennesker og utgjør en forskjell for folk under pandemien. Vi elsker å satse nytt, og vi er overbevist om at folk vil elske vårt nye tilbud, sier Randers.