I en ny rapport fra Capgemini kommer det frem at 27,6 prosent av nordmenn, mer enn en fjerdedel, er villige til å kjøpe forsikringstjenester fra Google, Amazon og Facebook ifølge E24.no.
I 2015 var dette tallet på 9,2 prosent, en oppgang på 18,4 prosentpoeng. I dag er det ingen i Europa som er like villige som nordmenn til å kjøpe forsikring fra disse selskapene, viser rapporten. I bunnen av lista over land som kan tenke seg å kjøpe forsikring fra de tre selskapene ligger Belgia og Sverige. Norge skiller seg klart ut sammen med Italia på nesten like høy score.
Det er millenialsgenerasjonen som er minst fornøyd med dagens forsikringsselskaper, og bare 15,3 prosent er fornøyd med sine forsikringsselskaper. Her konkluderer Capgemini med at de tradisjonelle forsikringsselskapene ikke henger med i tiden. Dette er ikke Gjensidiges leder Helge Leiro Baastad helt enig i, han tror at de nye aktørene vil levere forsikringstjenester som krever færre ressurser.
– Vi lever i en brytningstid, hvor nye teknologi forandrer måten vi konsumerer tjenester på. Jeg tror helt sikkert det kommer nye initiativ fra aktører som kan utføre enklere forsikringer slik som reise- og innboforsikringer, sier han og understreker:
– Men tyngre forsikringstjenester som for eksempel uføre- eller livsforsikring tror jeg folk fremdeles vil foretrekke merkevarer man har stor tillit til. Det handler om trygghet, sier Baastad til E24.no.
Amazon tilbyr allerede i dag skadeforsikring av de elektroniske produktene de selger. Apple spås ifølge E24 å tjene penger på forsikring gjennom helsedata, som de henter inn fra blant annet Apple Watch. Google på sin side skal være i samtaler med flere forsikringsselskaper.