Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Etter ny lockdown - forventer 150 prosent vekst

Foto: Helthjem
therese.karlsrud.haugen

"Det er vanvittig"

ANNONSE

Handelsstanden rammes nok en gang av nedstengingen i Oslo-området. Med unntak av butikker som dagligvare, apotek og Vinmonopol, må detaljhandelen holde dørene lukket i to uker fremover. Dermed er logistikkselskapene forberedt på økte pakkevolumer fra netthandelen.

LES OGSÅ: Nå stenger handelen ned igjen - "en påkjenning"

Vi avsluttet fjoråret med å levere ut to millioner pakker i uken, så vi har god trening på å håndtere høye volum og raske endringer. Vi har et mannskap som er godt forberedt på å håndtere den situasjonen som skal oppstå i hovedstaden og vi planlegger for økt etterspørsel etter flere av våre leveringstjenester, sier Kenneth Pettersen, kommunikasjonssjef i Posten.

Pettersen forteller at de trapper opp hjemleveringstilbudet i områder hvor det blir nedstenging. I Oslo utvider de derfor tidsvinduet for hjemlevering med tre timer, fra klokken 15.00-22.00.

Det har vi gjort løpende i ulike deler av landet hvor det har vært nedstenging. Vi har et robust nettverk og stor kapasitet og ser at hjemlevering av pakker bidrar til å gjøre hverdagen litt enklere i en krevende tid. Erfaringen viser at det er økt behov for hjemlevering av pakker i kommuner som blir berørt av nedstenging.

I fjor hadde Posten en vekst i antall pakker fra netthandelen på 48 prosent, sammenlignet med 2019.

Flere vil ha pakkene hjem

For Helthjem, som har spesialisert seg på hjemlevering, endte 2020 med en ellevill vekst. Tjenesten er en del av Schibsteds distribusjonsgruppe, som nylig rapporterte en omsetning på halvannen milliard kroner under fjoråret.

Helthjem forteller at veksten har fortsatt inn i 2021 og at de nå har gjort flere nye rekrutteringer for å ta unna den store etterspørselen. De er fremdeles på utkikk etter enda flere.

Nye nettbutikker er på vei inn og stadig flere sender pakker fra hjem til hjem, så det er jevnt over vekst på omtrent alle våre produkter, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem, og legger til:

Vi har gode beregninger på hva vi forventer vil komme av vekst, så nå ruster vi opp ved å ha flere i jobb og fortsette de gode rutinene som er etablert gjennom veksten vi har hatt siste året.

I fjor håndterte Helthjem rundt ni millioner netthandelspakker og tre millioner matleveringer gjennom Morgenlevering. Under den nye nedstengingen i Oslo forventer de nok en gang sterk vekst.

I mars forventer vi en vekst på 150 prosent opp mot samme måned i fjor. Det er en vanvittig vekst, vi er godt rustet og skal gjøre vårt for å gjøre hverdagen enklere for folk.

Kan føre til mindre forbruk

Historisk sett er januar og februar to rolige måneder for PostNord, men strenge restriksjoner har også ført til en økning i antall pakker for dem. I forbindelse med nedstengingen er dog noen av PostNords utleveringssteder stengt.

Vi står ovenfor de samme utfordringene nå, som vi gjorde tidligere i år da alt i Oslo-området stengte ned. Noen av våre utleveringssteder kan holde stengt som en konsekvens av nedstengingen, men det er kun snakk om en håndfull butikker. Disse blir rutet om til nærmeste alternative utleveringssted – og mottakerne vil bli informert, sier Haakon N. Olsen, pressekontakt i PostNord.

PostNord tror det er vanskelig å spå hvordan de neste ukene blir og hvor mange pakker de kan komme til å håndtere.

På den ene siden vil flere handle på nett ettersom butikker, kjøpesentre m.m. holder stengt. Samtidig resulterer dette i permitteringer – noe som kan føre til at forbrukerne blir noe mer forsiktig i sitt handlemønster. Vi vil underveis styrke kapasiteten i takt med økt etterspørsel, avslutter Olsen.

Del artikkel: