Digitaliseringen av norsk retail er ikke bare avhengig av offensive vekststrategier, god logistikk og sømløs betaling, men også avansert teknologi.
I denne tech-kategorien finner vi selskaper som Link Mobility, StrongPoint, AutoStore, Mystore.no, Unacast, Penetrace, Zoopit, Connectmyapps og Cxense. Disse har gått foran og mange av dem er for lengst markedsledere, med tunge eiere i ryggen. Den kanskje aller største og mest interessante er AutoStore som for kort tid siden ble solgt for fire milliarder norske kroner.
Denne artikkelen handler ikke om disse suksesshistoriene, men om mylderet av norske startups som ikke har kommet så langt på sin reise, men som like fullt bidrar på sin måte til at norsk retail kan vokse. Noen er helt nyoppstartede, mens andre er relativt etablerte. Noen satser utelukkende på retail-segmentet, andre satser bredere. Vi tøyer muligens begrepet "startup" litt langt, men så lenge bedriften er gründerdrevet, vokser raskt, eksperimenterer med sine forretningsmodeller, utvikler ny teknologi og på andre måter opptrer som et nytt og offensivt selskap, tar vi dem gjerne med på listen.
Vi lister ikke opp selskaper som i hovedsak er å regne som konsulentselskaper (som f.eks Geta, Convert, Trollweb, Oculos etc), selv om mange av disse ofte har mye egenutviklet og avansert teknolgi og har gjort det meget godt med sine gründereide konsepter.
Nok prat, her er listen! Selskapene listes i tilfeldig rekkefølge. Bruk gjerne kommentarfeltet om det er noen du savner.
Omnium
Omnium har utviklet et order management-system for retail. Selskapet ble etablert så sent som i fjor, men har allerede sikret seg blant annet Byggmakker som kunde.
Flow Insights
Flow Insights er et data, innsikts- og analyseprodukthus for fysisk retail. Har blant annet fått med seg techinvestor Trond Riiber Knudsen på eiersiden.
Omnicus
Omnicus har som mål å gjøre kundedialogen enklere, med ett felles verktøy enten kunden tar kontakt via epost, chat, sosiale media eller telefon.
Bember
Bember (tidligere Prosessor) gir retailere og kjøpesenter verktøy for å kjøre kundeklubber og skaffe kundeinnsikt. For å få til dette har kobler de betalingsterminal og POS-systemet og ser på kundens handlemønster uavhengig om handelen foregår fysisk i butikk eller i nettbutikk.
Jyb
Jyb er en app for enklere og mer effektiv rekruttering. Kjekt for retailere med konstant behov for flinke folk.
Vilect
Vilect tilbyr en rekrutteringsassistent styrt av kunstig intelligens.
TACTIC™ Real-Time Marketing
Tactic er en teknisk plattform automatiserer kreativ produksjon for mer effektive digitale kampanjer.
Lipscore
Lipscore håndterer kundeomtaler for kjeder og nettbutikker som Telia, Ice, Jernia, Coverbrands og Kid. Omtaler seg selv som verdens mest effektive system for innsamling av kundeomtaler. Har blant annet akseleratoren Agera på eiersiden.
Kunderating.no
Kunderating.no tilbyr et system som genererer flere anmeldelser fra dine kunder.
Kvass
Kvass (tidligere Share Actor) satser på kunstig intelligens og maskinlæring. Har jobbet med blant annet Payr og Greenphones.no.
Front Systems
Front Systems har designet og utviklet det de hever er Norges ledende fashion retail-plattform.
Recheckit
Recheckit slo seg opp med e-poster for forlatte handlekurver, men tilbyr nå også flere onsiteløsninger med mål om å øke konverteringsraten på nett. Har i lengre tid hatt tech-investor Trond Riieber Knudsen på eiersiden. Nylig gikk også Erik Must inn i selskapet.
Snapshop
Snapshop hjelper kundene sine med å samle inn, analysere og ta beslutninger med sanntidsdata fra butikk med bruk av ansattes smarttelefoner og tablets.
Porterbuddy
Porterbuddy er et teknologiselskap som hjelper kjeder og nettbutikker med ekspresslevering. Har blant annet Jernia, Petworld og Ferner Jacobsen på kundelisten.
Zoopit
Zoopit jobber i likhet med Porterbuddy med ekspressleveranser. Kjøpt opp av NorgesGruppen.
Inzpire.me
Inzpire.me er en markedsplass hvor annonsører og influencere enkelt kan finne hverandre. Har fått mye oppmerksomhet internasjonalt. Lister opp selskaper som Coca-Cola, McDonald's og L'Oréal som kunder.
24 Nettbutikk
24 Nettbutikk leverer komplette nettbutikkløsninger, noe som har gjort dem populære blant norske gründere som drømmer om egen nettbutikk. Er særlig i tøff konkurranse med Visma-eide Mystore, men møter nå også stadig mer konkurranse fra likende selskaper i våre naboland (f.eks Smartweb, Vilkas og Jetshop) og globale løsninger som Shopify, Magento og Woocommerce.
Shoplabs
Shoplabs tilbyr i likhet med 24Nettbutikk (se over) og Visma-eide Mystore løsninger for nettbutikk og kasseløsning, men er foreløpig langt mindre enn de nevnte aktører.
Boxn
Boxn tilbyr oppbevaringsløsninger for å få både matvarer og større pakker levert helt hjem uten å trenge å bekymre deg for å være hjemme når leveransen kommer. Samarbeider med bl.a. nettkonseptet Fjong og nettbutikken Morgenlevering.no.
Homeboxx
Mosse-gründerne fra Homeboxx har over lengre tid jobbet på spreng for å få frem en enkel og sikker hjemløsning for mottak av nettbestilte varer. Tidligere i sommer intervjuet eHandel.com styreleder Karl Einar Jensen for å høre mer om Homeboxx-satsingen.
Fluxloop
Fluxloop fokuserer på beacon-teknologi med mål om å skape en unik digital kundeopplevelse.
Finch
Finch styrer AdWords-kampanjene for sine annonsører med det formål å øke inntjening og optimalisere for fortjeneste. Finch-teknoligien brukes ifølge Finch av blant annet Coverbrands, Godtlevert.no og Stormberg.
Digg Ecard
Digg Ecard tilbyr digitale gavekort til butikk. Målsetningen er at Diggecard skal passere 100 millioner i omsetning innen tre år, og så tredoble innen fem.
Convertelligence
Convertelligence tilbyr chatbotløsninger. Har allerede selskaper som Finn, DNB, Obos og Thon Hotels på kundelisten. Gründerselskapet har blant annet den kjente investoren Erik Must på eiersiden.
Teston
Teston hjelper deg med å ta bedre og mer informerte avgjørelser ved å vite hvordan brukerne i dine målgrupper opplever ditt produkt eller tjeneste. Investeringsfondet Idekapital Fund 1 gikk i juni i år inn med ti millioner kroner i Teston.
Sannsyn
Sannsyn dedikerer seg til real time-analyser, produktanbefalinger og omnikanal-personalisering. Deres tekniske løsninger brukes av blant annet Ark og Felleskjøpet.
Bluestone
Bluestone (tidligere Webon) er kanskje ikke lenger noen startup, men de har nå gjort store endringer i selskapet og satser internasjonalt med en helt ny plattform for PIM (Product Information Management) og dertil relaterte apps.
Bubbly
Bubbly har som mål å fange opp real-time kundeinformasjon raskt og effektivt, som gjør butikker i stand til å forstå sine kunder enda bedre. Omtaler seg selv som ”The missing link” mellom detaljforhandlere og kunder. Maskinene er blant annet å finne hos Elkjøp.
Preplay
Preplay lar netthandler presentere sine produkter i nåtid gjennom et grensesnitt av live video, chat og betalingsintegrasjon.
Listfully
Listfully satser på å hjelpe folk å lage ønskelister på nett, enten anledningen er jul, bursdag eller bryllup.
Bruk gjerne kommentarfeltet om det er noen du savner.