De siste to årene har elektronikkselskapet NetOnNet blitt kåret til "beste omnikanal" av selveste Google i både Norden og Europa, hvor de i fjor konkurrerte med nærmere 250 europeiske retailere. I tillegg kom de best ut i en fersk undersøkelse fra INEVO, som har testet ut hvor forberedt norske nettbutikker er på den nye Google-oppdateringen "Page Experience Update".
LES OGSÅ: Stor Google-oppdatering: "Norske nettbutikker har en vei å gå"
Martin Richardsson, som har vært e-handelssjef NetOnNet de siste to årene, forteller at bakgrunnen for fremgangen kommer av selskapets tydelige digitale strategi.
Vi kaller det Digital First og vi lykkes trolig fordi vi er en ehandelsaktør som på bred basis jobber med en målrettet digital strategi som kompletteres av Lagershoppene våre, sier han til Ehandel, og legger til:
Det å ha en rask og smidig nettbutikk har alltid vært viktig og blir bare viktigere i takt med at mobilhandelen øker. Vi overvåker Google Page Speed kontinuerlig, og utviklerne våre jobber kontinuerlig med å optimalisere nettstedet for å opprettholde god hastighet for våre kunder.
"En suksessfaktor"
Under pandemien er det ingen hemmelighet at elektronikkbransjen har opplevd sterk vekst. For NetOnNet har året betydd gode besøkstall og flere lojale kunder.
Richardsson sier at selskapet har investert mye i egen spisskompetanse, og at de under høsten har satt i gang en ny prosess for A/B-testing og konverteringsoptimalisering.
Jeg tror sterkt at tempoet i testing er en suksessfaktor. Med våre svært gode besøkstall gir små forbedringer i for eksempel konverteringsfrekvensen gode resultater når man måler totalt salg.
I tillegg lanserte NetOnNet kundeklubb i Norge i 2020. Den nærmer seg allerede 100 000 medlemmer.
Vårt arbeid med analyse og data, som vi jobber med i både Norge og Sverige, kommer trolig til å lede til ulike initiativer fremover. Vi er også i full gang med kundeklubb i Norge, som vi kommer til å utvikle videre. Her tilbyr vi blant annet tips, artikler og 90 dagers åpent kjøp. For oss er det viktig å forstå kunden, slik at de vil komme tilbake å handle.
Netthandelen økte etter lockdown
I likhet med resten av handelen har også NetOnNet blitt berørt av nedstengingen i Norge. De må nå ha stengte varehus, eller lagershopper som de kaller det, på Alnabru og Liertoppen. Dette er to av deres totalt tre lagershopper i Norge.
Richardsson forteller imidlertid at de nye coronarestriksjonene ikke har hatt negativ påvirkning på den norske virksomheten, da den største andelen av salget i Norge foregår på nett.
Det er såklart kjedelig og måtte stenge lagershopper, men vi har faktisk opplevd at salget går bedre når Norge stenger ned. Da merker vi at nordmennene sitter hjemme og handler enda mer på nett. Våre lagershopper ligger dessuten utenfor sentrale strøk, som har gjort at vi har opprettholdt bra trafikk både i Norge og Sverige under pandemien.
Andelen pakker som sendes direkte hjem til kunden i form av postordre eller hjemlevering skal, i følge NetOnNet, ha økt vesentlig. Samtidig lanserte selskapet Samme-dag-levering i Oslo rett før corona brøt ut, hvilket står for en økende andel av alle norske nettbestillinger i perioder.
Vi ser et klart økt ønske om hjemlevering, selv om en stor andel fortsatt går gjennom ombud. Levering i postkasse er også veldig populært når det er mulig.
Det er vanskelig å si noe konkret om hva fremtiden bringer, men Richardsson tror netthandelen vil holde seg på et høyt nivå og at kundeinnsikt blir ekstra viktig fremover.
E-handelen fikk et ordentlig løft når pandemien kom, så sammenlignet med januar i februar i fjor har vi naturlig nok sett en sterk økning så langt i 2021. Fremover vil man neppe se like kraftige økninger, men jeg tror likevel volumet vil holde seg på et høyt nivå.
Jeg tror også at kundeinnsikt fra året som har gått vil være ekstremt nyttig og at vår ytterligere satsing på analyse vil gjøre NetOnNet smartere og bedre, avslutter Richardsson.
LES OGSÅ: Elektronikk på døren - lanserer hjemlevering syv dager i uken