Selskapet Haypp Group, som stÄr bak merkevarer som Snusbolaget.se i Sverige og Snuslageret.no i Norge, opplevde en sterk økning under 2020. Dette til tross for et utfordrende Är og store investeringer.
Snusbolaget økte omsetningen med 40 prosent og landet pÄ 740 millioner svenske kroner i nabolandet, mens norske Snuslageret leverte enda bedre. I Norge økte nemlig salget med hele 190 prosent til totalt 800 millioner kroner.
Selv om det har vƦrt en viss effekt i form av fravƦrende grensehandel i Norge under pandemien, er det ikke dette Haypp Group trekker frem som Ƅrsaken til veksten.
NÄr det gjelder Covid sÄ vi en stor økning i Norge i mars. For øvrig er veksten drevet av økt kundetilfredshet der nye kunder i stadig større grad forblir hos oss. Dette er ogsÄ i trÄd med den reviderte strategien som selskapet vedtok i 2020, som er basert pÄ Ä øke antall returnerende kunder i større grad enn Ä for eksempel øke antall solgte bokser, skriver Markus Lindblad, Head of External Affairs i Haypp Group, i en kommentar til Ehandel.
Selskapet har rekruttert et stort antall nye medarbeidere til det svenske markedet og har ogsƄ investert i nytt lager. I Norge har man pƄ sin side investert i IT-infrastruktur.
Prognosene for fremtiden er at vi i bÄde Sverige og Norge kommer til Ä følge markedets utvikling med en gjennomsnittlig Ärlig økning pÄ 40 prosent, drevet av røykerer som konverterer til nikotinposjoner og at handel flytter seg fra offline til online, sier Lindblad og legger til:
Vi har ogsÄ tenkt til Ä øke investeringene ytterligere i resten av verden, der vi ser store vekstmuligheter i bÄde Europa og USA.