Det viser Retail Institute Scandinavias 2018-utgave av kjeder i dansk detaljhandel ifølge en pressemelding.
Normal-kjeden trekkes frem som et godt eksempel på en dansk kjede som gjør det bra og snart har 100 butikker spredd i Norge, Sverige og Danmark.
Zalando, Amazon og Ebay truer detaljhandelen og er blitt blant danskenes favoritter. Det etableres også showrooms rundt om i landet som også utfordrer de tradisjonelle butikkene.
I tillegg er det flere norskeide kjeder i Danmark, som 7-eleven, hvor danske kjøpmenn tjener godt på å ha et sterkt utenlandskeid kjedekonsept.
Samlet sett viser gjennomgangen at truslene er mangfoldige, og at ingen vil kunne overleve ved å bare gjøre som de pleier.
Heldigvis er der også mange muligheter, som de dyktige og kapitalsterke kjedene kan utnytte enda mer fremover, som for eksempel en godt tilpasset netthandel.
I tillegg har Retail-instituttet funnet ut at selv om netthandel er utrolig viktig og skal være en integrert del av en velfungerende omnikanal-strategi, så er utgangspunktet for de fleste forbrukerne fortsatt at man ønsker å handle enten i en fysisk butikk eller i en kombinasjon av online og fysisk butikk.
Det er også store bransjeforskjeller, men det viser at den fysiske butikks rolle kan forsvares og kanskje forsterkes, hvis man ikke glemmer å tenke over butikkens relevans og funksjon på nytt.