I en uttalelse sier Rusta-sjef Gøran Westerberg til E24 at netthandel er noe som i beste fall får vente.
- Vi har ingen netthandel i Rusta, og kommer ikke til å innlede noen fullskala netthandel for våre produkter, sier Westerberg.
- Jeg vil gjerne se flere eksempler på at netthandel fungerer før vi prøver oss, fortsetter han.
Han legger mye av æren for at Rusta nå kan levere sorte tall i at de har høye snitthandler og kan prise varene høyere på grunn av enklere konkurranse enn i Sverige.
Trosser ekspertene
Flere eksperter har vist til at butikker som ikke har netthandel innen de neste årene trolig vil slite eller i verste fall gå under som følge av at de ikke har følgt med i tiden og etablert en velfungerende netthandel/omnikanal. For Rusta-sjefen er ikke dette en problemstilling. Han tror ikke på en fullskala omnikanal, og er lunken til å en gang ha det for noen varekategorier som gir mening å levere hjem.
- For 20 år siden trodde jeg ikke vi ville ha bokhandler i dag, men det har vi fremdeles til tross for Amazon. Ting tar tid.
Rusta-sjefens uttalelser er altså stikk i strid med hva eksperter mener og hva konkurrentene gjør. Europris er i full gang med sin omnikanal satsing, noe de mener er nødvendig for å møte den internasjonale konkurransen og i andre segmenter som sport og mote er omnikanal allerede en sentral del av virksomheten.
eHandel.com skrev nylig at Gekås Ullared har hatt tilbakegang på omsetningen for første gang i sin historie. Der har deres sjef, Boris Lennerhov noe av den samme instillingen til netthandel, han tror ikke på det.