Netthandelen i Norge økte kraftig i annerledesåret 2020, og totalt handlet vi nordmenn fysiske produkter på nett for hele 84,6 milliarder kroner. Dette er nær en dobling fra 2019, og det er ingen tvil om at 2020 vil bli husket som hjemleveringens år (kilde: Nets sin e-handelsrapport 2020).
Samtidig ser vi at nettbutikkene blir stadig bedre og konkurransen blir tøffere etter hvert som forbrukerne blir vant til å handle på nett. Så hvordan kan du gjøre e-handel mer lønnsom? Vi har samlet noen tips som går fra digital markedsføring og utforming av nettbutikken din, til råd knyttet til pakking og logistikk.
1. Fokuser kommunikasjons- og markedsaktivitetene dine
Det første målet for deg som har en nettbutikk er som regel å øke trafikken inn til nettbutikken. Men for å gjøre e-handelen lønnsom, må websiden din først og fremst tiltrekke seg kvalifiserte besøkende, det vil si besøkende som sannsynligvis vil kjøpe produktene dine. Nøkkelen til å oppnå dette er å målrette kommunikasjons- og markedsaktivitetene dine veldig presist. Tenk spesielt på ...
- Velg de digitale kanalene som fungerer for din målgruppe. Det lønner seg ikke å bruke tid og budsjett på for bred kommunikasjon hvis det bare gir deg ukvalifiserte besøkende. Så ta deg tid til å lære om kanalene målgruppen din bruker for å finne informasjon og finne produkter som dine.
- Test og lær. Begynn med å bruke små beløp på markedsføring i ulike digitale kanaler, for å teste hvilke kanaler og formater som kan fungere for din nettbutikk. Følg nøye med på resultatene du får slik at du får innsikt i hvilke kanaler som skaper resultater.
- Omgi deg med spesialister. Skaff deg en medarbeider eller et godt byrå med kunnskap om eksempelvis digital annonsering eller SEO. Dette vil gi deg bedre resultater, og du vil frigjøre tid til å gjøre det du er god på.
2. Tilby en gjennomtenkt kundereise
I likhet med en fysisk butikk, må en nettbutikk tilby en god kundereise til besøkende. Dette må til for å konvertere de besøkende til kunder, og er viktig for å gjøre e-handel lønnsom. Her er noen tips for å lage en butikk med en god kundereise:
- Utarbeid produktark for produktene dine, med fine bilder, detaljerte egenskaper ved produktene dine, og gjerne uttalelser fra fornøyde kunder. Målet er å gi besøkende så mye nøkkelinformasjon som mulig.
- La salgs-, leverings- og returvilkår være lett tilgjengelig for kundene dine. Gi gjerne kundene valget mellom flere leveringsmetoder hvis det er mulig, f.eks enten hjemlevering eller klikk og hent på ditt lager eller fysiske butikk.
- Tilby lignende eller komplementære produkter før kjøpet for å øke den gjennomsnittlige kurven til dine kjøpere. Dette kan fort gi deg ekstra omsetning.
- Etablere en prosess for kunder som forlater handlevognen. Disse kundene utgjør et stort potensial for lønnsomhet.
- Tenk på at det skal være enkelt for kundene å returnere varer. Bruk for eksempel emballasje som også kan brukes til retur av varer, som e-handelsposer med dobbel limstripe. Selv om et kjøp kan ende med retur, kan dette føre til fornøyde kunder som kommer tilbake.
3. Arbeid med kundeopplevelsen for å beholde kunder
I en tid med økt konkurranse om kundene, er det de nettbutikkene som har en god kundeopplevelse som vil lykkes i å oppnå lønnsomhet over tid.
Ved å jobbe med kundeopplevelsen jobber du også med kundelojaliteten, altså at kundene kommer regelmessig tilbake for å bestille produktene dine. Og som du sikkert allerede vet, koster det mye mindre å beholde eksisterende kunder enn å skaffe nye kunder. Tenk spesielt på ...
- Få utarbeidet unik emballasje som bidrar til å bygge merkevaren din. Det er viktig å huske at emballasje ofte er avgjørende for kundeopplevelsen til en e-handelskunde. Tross alt er dette det første punktet i fysisk kontakt mellom deg og kunden din. Så hvorfor ikke tilpasse emballasjen din til merkevarens farger? Eller lage unboxing-filmer av produktene dine, som du kan spre i sosiale medier?
- Et enda enklere tiltak knyttet til emballasje, er å ha nøytrale esker, men bruke pakketape og etiketter med din merkevares logo på. Det kan være nok til å skape gjenkjennelse og styrke merkevaren din.
- Arbeid med brukeropplevelsen på nettstedet ditt. Gjør en brukertest ved å gå gjennom alle stegene som en typisk kunde gjør; hva opplever kundene fra de kommer til nettbutikken din, og helt til slutten av bestillingen?
- Sett opp en egen kommunikasjon med dine eksisterende kunder. Kundeopplevelse handler om å skape en spesiell opplevelse for alle som noen gang har kjøpt fra deg. Hvorfor ikke for eksempel ha egne nyhetsbrev for ulike kundegrupper, og tilby rabatter eller ekstra fordeler?
4. Effektiviser interne rutiner for å spare tid
Tenk gjennom hvilke interne rutiner du har fra en ordre er mottatt og til pakken er levert til transportør. Kan noen av rutinene gjøres mer effektivt, slik at du sparer tid? Selv små tidsbesparelser kan føre til lavere lønnskostnader og dermed økt lønnsomhet. Noen enkle tiltak kan være:
- Ha en effektiv pakkestasjon hvor alt du trenger for å pakke en ordre er tilgjengelig. Lag en ryddig og ordentlig pakkestasjon hvor alt du trenger har sin faste plass, og hvor etiketter og emballasje er klart til bruk.
- Velg emballasje som det er raskt å pakke i, eksempelvis pappesker med automatbunn eller e-handelsposer.
5. Optimaliser volumvekten på pakkene
Fra et logistikk- synspunkt er det flere måter å gjøre e-handel mer lønnsom. Et enkelt, men effektivt tips er å optimalisere volumvekten til pakkene dine.
Volumvekt er en metode for å beregne volumet av en pakke slik transportørene gjør. Ved beregning av volumvekten forvandler transportøren volumet av pakken til «fiktiv» vekt, som tar hensyn til plassen pakken tar i en lastebil eller et fly.
Med metoden for å beregne volumvekten blir en meget tett pakke fakturert på den faktiske vekten. En middels tettpakket forsendelse, som er veldig vanlig i e-handel, vil derimot bli belastet på volumet (og dermed volumvekten).
Du kan lese mer om volumvekt i denne bloggartikkelen.
Tenk også gjennom...
- Er det alltid nødvendig å ha kortest mulig leveringstid? Må kundene dine virkelig motta pakkene sine med ekspresslevering? Hvis svaret er "nei", vil du kunne redusere transportkostnadene betydelig.
- Analyser forsendelsene dine etter fakturert vekt. Ved å observere de forskjellige størrelsene og kapasiteten på forsendelsene dine, og deretter klassifisere dem etter vektområder som faktureres av dine nåværende transportører, vil du kunne analysere virkningen av vakuumet i pakkene dine.
- Gjennomgå utvalget av emballasje du bruker. Kan du finne emballasje som gir lavere volumvekt, som f.eks poser i stedet for esker, vil det redusere kostnadene.
- Omorganiser pakkingen på lageret ditt. Hvis du gjør endringer i emballasjen du benytter, vil det også innebære endringer i pakkeprosessen på lageret. Ikke glem å gi dine medarbeidere opplæring i den nye prosessen, for å få optimale pakkestasjoner.
6. Gå gjennom transportavtalene dine
En viktig faktor som bidrar til økt lønnsomhet, og som ofte blir glemt, er transporten av produktene dine. Frakt utgjør ofte en av de største kostnadspostene for e-handelsbedrifter.
Ved å gjennomføre regelmessige anbudsrunder på transportavtalene dine, og ved å forhandle dem bedre, kan du spare betydelig på transportregningen. Vær nøye med at en bedre transportavtale ikke må medføre lavere kvalitet på dine leveranser.
Vil du ha flere tips til å optimalisere nettbutikken din? På RAJAs blogg «Smart og bærekraftig emballasje» finner du flere artikler som gir deg nyttig innsikt i hvordan drive en effektiv nettbutikk.
Du kan også ta kontakt med RAJA på telefon 22 51 40 00 eller post@rajapack.no hvis du vil ha gode råd om hvordan du kan optimalisere emballasjen til din nettbutikk.