- Den første utvelgelsen er ofte et veldig omfattende arbeid som krever betydelige tidsressurser fra våre HR-spesialister.
- Det var det som drev frem ideen om å benytte oss av Robot Vera, sier Daniela Rogosic, presseansvarlig for Ikea-konsernet ifølge DI Digital, som var først ute med saken i Norden.
Ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens, klarer roboten å håndtere opp i mot 1500 jobbsøknader per dag.
I løpet av høsten 2017 ble en del jobbsøkere til Ikeas varehus i Moskva intervjuet av en robot, enten på telefon eller ved hjelp av videochat.
Til slutt blir de mest lovende kandidatene henvist av Vera til menneskelig rekrutteringspersonale som tar den endelige beslutningen om kandidatene.
Det er den russiske startupen Stafory som har utviklet roboten. Ifølge Alexei Kostarev som har skapt roboten, er den mest effektiv for masserekruttering av enklere jobber, som salgs- eller byggjobber.
Han legger vekt på at verdien av menneskelige rekruttere fremdeles består, spesielt for mer kvalifiserte tjenester.
Ifølge DI Digital brukes roboten av noen hundre selskaper innen alt fra bank til handels- og distribusjonssektoren. Utenom Ikea, er andre globale konserner som benytter seg av slik teknologi blant annet Pepsi og L'oreal.
Vera kan i dag konversere både på russisk og engelsk.