Oslo har fått en ny Eplehuset-filial. Men her skal det ikke selges Apple-produkter, sier kjededirektør Espen Berger i Eplehuset til DN. Det er mye tradisjonell service kundene vil ha, sier han.
– Servicesentrene handler om alt som skjer etter at man har kjøpt et Apple-produktet, enten det gjelder reparasjon, support eller kurs. Uansett hvor kundene har kjøpt produktene, beholder de garantien, sier Berger.
I tillegg har butikkjeden begynt å tilby kurs rettet eksempelvis mot personer som er vant med et annet operativsystem enn det Apple bruker.
Kundene handler flest varer over disk
I fjor ble driftsresultatmarginen på 0,7 prosent mot 0,2 prosent i 2016. Berger sier han er fornøyd med marginene, gitt at de i fjor investerte i fremtidige inntekter med servicesentre, nettbutikker og utdanning.
De fleste varene fra Eplehuset handles i dag over disk. Selskapet klarte i fjor en omsetning på over en milliard. Sist dette skjedde var i 2015.
- Angående nettsalg leverer vi cirka 200 millioner fra vårt sentrallager i Trondheim. Dette er en blanding av internettsalg, noe utdannings- og bedriftssalg samt hjemlevering av enkelte artikler kjøpt og betalt i våre butikker, sier Berger.
Iphone X går best i volum
Ifølge Berger er Iphone X er det produktet som går best i volum, med en vekst i salget av nettbrett og Apple Watch. Snart kommer Eplehuset med et spesialtilbud for kunder som ønsker ferske Apple-produkter.
- Vi vil snart tilby kunder å få de nyeste Apple-produktene til en fast månedspris og mulighet til å bytte i nye produkter etter endt avtale.