Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Rask frakt er viktigere enn miljø når nordmenn netthandler

Peter Andersson, Retailsjef i NetOnNet.
therese.karlsrud.haugen

"Vi har et ansvar for at leveringen går smidig"

ANNONSE

Da NetOnNet gjennomførte en stor undersøkelse i februar 2020 regnet de ikke med at verden skulle endres så drastisk i løpet av det neste året. Årets undersøkelse viser derfor svært tydelige endringer i hvordan nordmenn handler varer på nett nå sammenlignet med rett før pandemien.

I følge undersøkelsen er det nå raske leveranser som står høyest hos norske forbrukere, mens miljøet har blitt satt på vent.

Sammenlignet med for ett år siden - altså før pandemien - har det nå blitt viktigere for nordmenn å få varen de bestiller på nett raskt hjem. På spørsmål om hva som er det viktigste når de kjøper en vare på nett sier nå hele 27,5 prosent at det er raske leveranser som er det viktigste. Før pandemien var det 20 prosent som mente at dette var viktigst. Det er tydelig at det har oppstått et større behov for å få varene hjem raskt, og dette skyldes trolig at det ikke er like problemfritt å dra til nærmeste butikk, varehus eller kjøpesenter i pandemien, sier Peter Andersson, Retailsjef i NetOnNet, til Ehandel.

De landsrepresentative undersøkelsene, som er gjennomført av YouGov på vegne av NetOnNet i februar 2020 og i januar 2021, viser at det er spesielt kvinner som har blitt mer opptatt av at varene må komme raskt.

Nå er dette punktet viktigst for 25 prosent av kvinnene, mens det kun var 14 prosent før pandemien. Heldigvis har dette vært et stort satsningsområde for mange virksomheter  - både før pandemien og også etter at pandemien endret på alle forutsetninger. Nå tilbyr flere aktører i ulike bransjer levering av varer allerede samme dag som du bestiller. Det er fint å kunne tilby dette i en periode hvor behovene på ulike varer kanskje er like store eller større som før, men muligheten for å dra til en fysisk butikk ikke er like god.

Færre er opptatt av miljø

NetOnNet var tidlig ute med å lansere samme dag-levering syv dager i uken i begynnelsen av pandemien. Søndag er generelt sett en sterk e-handelsdag og tjenesten skal ha blitt godt mottatt i Oslo og Viken, der den er tilgjengelig per dags dato. Planen er å utvide tilbudet til flere steder etterhvert.

Vi ønsker å bredde ut tilbudet og gjøre det tilgjengelig i flere byer. Vi vil også gjøre det enklere og raskere å returnere varer. Det skal være greit å ombestemme seg og derfor har vi 30 dagers angrerett. Enkelt er ordet vi ønsker at forbrukerne forbinder NetOnNet med.

Til tross for at miljø står høyt på agendaen om dagen, har miljøvennlige leveranser i netthandelen blitt mindre viktig for mange, i følge undersøkelsen.

Funnene i undersøkelsen indikerer at enkelte tenker mindre på miljøet og det bidrar til å legge høyere krav på oss som forhandler - da vi må levere bærekraftige alternativer - slik at kundene ikke behøver å bruke energi på å velge miljøvennlige løsninger. Det skal være enkelt for kundene.

Hos NetOnNet skal kundereisen være rask og enkel. Som en del av dette jobber vi aktivt med å gjøre våre løsninger og leveranser bærekraftige.

Nordmenn er klare for grillsesong

Som omnikanalaktør ser naturligvis NetOnNet også at netthandelen har skutt fart i år. Andersson påpeker at særlig de eldre kommer mer og mer på banen.

Andelen som ikke handler på nett er omtrent halvert, fra 8,5 prosent til nå kun 4,5 prosent. Og spesielt blant de eldste er trenden klar. Før pandemien uttalte 21 prosent av nordmenn over 60 år at de ikke handlet på nett. I dag er det kun 11 prosent som sier det samme. Så flere eldre har hoppet ut i netthandelen. Det er bra, da det gir dem like muligheter som alle andre til å velge blant flere varer, flere butikker og til ulik priser.

Hva er det nordmenn handler mest av for tiden?

Det er veldig sesongbasert hos oss og nå ser vi at mange har begynt å forberede uterommet, så det handles mye utstyr til hagen om dagen. Folk har handlet griller siden februar, så vi tror mange er ivrige etter å komme seg ut etter å ha vært så mye inne de siste månedene. Både vanlige gass- og kullgriller samt pizzaovner er populære, sier han og legger til:

NetOnNet har dyktige innkjøpere som var tidlig ute med bestillingene til grill- og utesesongen i år. Til tross for at det har vært containerproblemer og flere som har startet forberedelsene til uteplassen tidlig i år, har vi vært godt forberedt.

Hvilke planer har NetOnNet dette året?

Vi vil først og fremst fortsette å utvikle oss som den vi er, med fokus på å selge mye på nett og sikre raske leveringer. Vi regner med å se store forbedringer innen netthandelen fremover og skal gjøre kundereisen så enkel som mulig.

Det er NetOnNet folk ser når de handler hos oss og vi har dermed et ansvar for at leveringen går smidig. Derfor er vi også opptatt av å utfordre våre partnere og stille krav til dem. Samtidig vil vi fortsette å investere pengene vi har tjent, og regner med at også 2021 bli er spennende år for NetOnNet og e-handelen for øvrig.

I 2020 økte leverte NetOnNet et driftsresultat på 218 millioner kroner, hvilket er en økning på 84 prosent sammenlignet med året før.

Del artikkel: