SeeYou som blant annet jobber med mystery shopping, står bak kåringen av årets beste kundesenter.
Vinnerne totalt ble Chess og Get, som dermed kan smykke seg med tittelen «Årets Kundesenter - Kundeserviceprisen, Best i test 2017» .
Dette er det daglig leder i SeeYou, Reidar Skorpen, sier om målingen.
-Det er 2 etablerte selskaper med lang erfaring som vant Ã¥rets «Best i test» Kundeserviceprisen. Vi vet de har jobbet mÃ¥lrettet og trent godt for Ã¥ nÃ¥ dit de er i dag. Samtidig har det skjedd en endring de siste Ã¥rene der kontaktformen til et kundesenter ikke lenger bare er via telefon, men ogsÃ¥ via Chat og kontaktskjema/e-mail. Vi har i Ã¥r mÃ¥lt alle selskapene pÃ¥ de kontaktmÃ¥tene man har etablert, og vi ser at kundene ønsker andre kontaktformer enn bare telefon. Derfor er Ã¥rets undersøkelse spesiell da den gir god innsikt i hvordan kundesenteret og de ansatte leverer pÃ¥ flere plattformer.Â
Elkjøp og Power skiller seg ut positivtÂ
De selskapene som ble målt ble målt i flere ulike kategorier som åpen klasse, elektro, mat på nett, og transport og logistikk. Her er noen av resultatene. Maksimal score er 100%.
Resultater åpen klasse (topp fem)
1) Norsk Tipping, score 86,4% 2) HELP Forsikring, 85,4% 3) Vitamail, 83,6% 4) Mester Grønn 83,3 % 5) Vinmonopolet 80,1 %
Resultater elektro (topp fem)
1) Elkjøp, 71,8% 2) Power, 71,2% 3) Hi-Fi Klubben, 65,3% 4) Komplett.no, 59,5% 5) Euronics, 46,6%
Resultater mat på nett (topp fem)
1) Godt levert, 84% 2) Kolonial.no, 77,6% 3) Matsmart, 72,8% 4) Meny.no, 70,8% 5) Handleriet, 70,6%
Transport og logistikk (topp fem)
1) DHL, 84,1% 2) TNT, 74,8% 3) FedEx, 74,5% 4) Jetpak 72% 5) Bring, 71,1%
Du kan lese alle resultatene her.
Hvorfor er det mange som ikke kommer frem?
På denne målingen ble det tilført 22 nye kundesentre siden målingen i 2017. Tallgrunnlaget baserer seg på 3825 henvendelser gjennomført fra 22. november til 22. mars.
SeeYou trekker selv frem tre grunner for at kundeservice ikke kommer frem nÃ¥r de henvender seg til en bedrift og deres kundeservice-avdeling: 1) Man kan ha for liten kapasitet pÃ¥ kundesentrene 2) Man kan mangle kompetanse for Ã¥ ta mange samtaler samtidig og 3) Noen kan være for opptatt av Ã¥ fÃ¥ kundene over pÃ¥ selvbetjente plattformer.Â
Noe av punktene som pekte seg ut for vinnerne var at totalinntrykket av kundeopplevelsen var bra, det ga en god og positiv opplevelse og at selgerne forsøkte å forklare ting så enkelt som mulig.