I likhet med resten av handelsbransjen har også Nille vært rammet av stengte butikker og permitteringer. Lavpriskjeden har ikke hatt nettbutikk tidligere, men med pandemien begynte det å haste. Nå har selskapet smyg lansert sin nye nettbutikk, som ble åpnet tre uker før påske.
Det stemmer at vi har lansert nettbutikk nå. Det gjorde vi før påske, noe som var litt tidligere enn planlagt. Men på grunn av stengte butikker måtte vi fremskynde planene, sier Nille-sjef, Kjersti Hobøl, til Ehandel.
På det meste skal rundt 150 Nille-butikker ha vært pålagt å stenge som følge av coronarestriksjoner, men problemene til Nille startet lenge før pandemien.
LES OGSÅ: Over 700 millioner i tap - slik skal Nille snu skuta
Stor snuoperasjon
I 2018 leverte Nille et underskudd på 206 millioner kroner og DNB tok deretter over som eier. Samme år ble Kjersti Hobøl hentet inn til rollen som administrerende direktør. Siden da har målet vært å rydde opp i kjedens økonomi, slik hun har gjort med Kid og Princess tidligere.
Det har vært en stor snuoperasjon og spørsmålet er vel hva vi ikke har gjort. Vi har først og fremst kuttet kostnader og gått over butikkstrukturen, men også sett på markedsføring og sortiment - rett og slett alle ledd i hele verdikjeden. For Nille var det enten vinn eller forsvinn, da selskapet gikk konkurs i 2018. Nå går det vesentlig bedre og kjeden er på god vei til å bli det Nille skal være, forteller Hobøl.
Nille-sjefen peker på at selskapet var gammeldagse og lite inspirerende. Inspirasjon er nettopp det hun tror blir viktig når folk nå skal besøke fysiske butikker igjen.
Det nytter ikke å selge ti ulike typer av konvolutter når ingen sender brev lenger. Nille har vært gammeldagse og vi har måtte endre på sortimentet slik at vi faktisk selger varer som kundene vil ha.
Selskapets negative utvikling har også vært grunnen til at man ikke har utviklet nettbutikken tidligere.
Det har vært utfordrende å ikke ha noen digital salgskanal under pandemien og vi skulle ønske at vi hadde åpnet dette før, men det var ikke noe poeng å utvikle nettbutikken før vi visste at økonomien var blitt snudd.
Nille har ikke markedsført nettbutikken i stor grad, men forteller likevel at responsen har vært god så langt.
Man skulle ikke tro at Nille egentlig var en butikk man netthandler så mye i, men det viser seg at kundene synes det er praktisk når de for eksempel skal ha noe til bursdag og 17. mai. Vi har fått god respons og lanseringen har gått veldig bra.
"Vi må gjøre fysisk handel spennende igjen"
For et par uker siden kom gladnyheten fra byrådet i Oslo om at kjøpesentre og butikker får åpne, etter tre måneder med stengte dører. Nille har rundt 40 butikker i hovedstaden.
Akkurat som resten av handelsstanden er Hobøl glad for gjenåpning, men hun er samtidig bekymret for at forbrukerne har glemt noe av sjarmen med å besøke fysiske butikker.
Det som er skummelt med å ha holdt butikkene stengte så lenge, er at kundene nesten er blitt avvent å handle fysisk. Det setter helt nye krav til norsk varehandel, sier hun og legger til:
Da kjøpesentre først kom til Norge på 90-tallet var det kjempe spennende, men det er ikke det lenger. Derfor må vi gjøre det spennende igjen og utvikle butikkene til å bli mer attraktive. Hvem som helst kan nå sitte hjemme å handle via en skjerm, men vi savner jo likevel å være sammen med andre og bli inspirert i fysiske butikker. Jeg tror det blir veldig viktig å tenke litt utenfor boksen og ha fokus på inspirasjon når handelen gradvis åpner for fullt igjen.