Det siste året har alle piler pekt oppover for Blush.no, og i følge selskapet fortsetter trenden inn i 2021. Over 10 000 nye kunder skal ha registrert seg hos den norske nettbutikken hver måned, samtidig som omsetningen har økt med over 60 prosent.
Spesielt sterk etterspørsel er det innen hudpleie, selv om Blush opplever vekst i alle sine kategorier. Årsaken til fremgangen er at folk handler mer og oftere.
Det siste året har vært spesielt på mange måter, og vi ser også endringer i folks vaner innen skjønnhet og velvære. Mange bruker mer tid på egenpleie, og legger mer penger i kvalitetsprodukter. I tillegg ser vi en betydelig økning i levering hjem på døren, via Porterbuddy og Postnord. Det tror vi er en trend som vil fortsette, selv etter gjenåpning av samfunnet. Fremover tilbyr vi også levering med Instabox, et nytt og spennende alternativ, sier CMO i Blush, Christine Stålnacke.
Blush har vært en av Norges ledende aktører på nett innen skjønnhet og velvære siden 2014, hvor de lenge var en del av Komplett Group. Selskapet har senere blitt skilt ut av konsernet og eies nå av Canica AS og Verdane.
LES OGSÃ…: Blush.no skyter fart etter skilsmissen med Komplett: "Har hatt rekordvekst"
Skal spare 5 tonn plast
Nettbutikken har de siste årene satset stort på bærekraft og har innført tiltak som pappesker laget av mer enn 50 prosent resirkulert materiale, synliggjort "grønnere" produkter i sortimentet og stilt strengere miljøkrav ved valg av leverandører. Det nye nå er at man bytter ut fyllmassen i emballasjen fra plast til papir, hvilket skal gi en årlig besparelse på 5 tonn plast.
Blush har også innført flere typer pappesker som skal være bedre tilpasset de ulike produktene, hvilket skal bidra til å "sende mindre luft".
Vi i Blush har tatt mange steg for å redusere fotavtrykket vårt. Vi er langt fra i mål, men hvert skritt teller.
Det er ikke uvanlig at sminke- og hudpleieprodukter sendes i unødvendig store kartonger. Hva er grunnen til dette og hvorfor har man ikke brukt flere størrelser før?
Det er noen år siden vi økte antall fraktesker, for å bedre tilpasse gjennomsnittsordrene våre og den typen produkter vi selger når det gjelder størrelse og det å minimere luft. Men ettersom sortimentet er stort og mange ordre er svært ulike, vil ikke alle ordre vi får inn (1000 - 2500 om dagen) matche perfekt til en eske. Så det er både praktiske og kostnadsmessige årsaker til at man kan ende opp med esker som ikke er 100 prosent ideelle til akkurat din ordre, forklarer Stålnacke til Ehandel, og legger til:
I denne runden hvor plast byttes med papir som fyll i frakteskene for å beskytte innholdet, bytter vi også ut boblekonvolutten som ofte blir brukt til små ordre som skal i postkasser. Dessverre er de ikke så godt tilrettelagt i forhold til resirkulering, da det er en blanding av plast og papir. Disse byttes nå ut med små pappesker.
I tillegg til å redusere plastavfallet har Blush donert 1,5 millioner til WWF Verdens Naturfond, som skal støtte deres arbeid for å redde livet i haven og stoppe forsøpling.