- I dag skjer fem prosent av Ikeas totale salg online. Om fem år tror jeg at tallet kan være 20-50 prosent. Men alt er veldig usikkert. Jeg vil helst bare si pass på det spørsmålet, sier Ikeas nye toppsjef Jesper Brodin til Svenska Dagbladet.
- To ting vet vi med sikkerhet: at salget på nettet vil øke dramatisk og alt går veldig fort. Hvis du hadde stilt det samme spørsmålet for tolv måneder siden, hadde jeg spådd et betydelig lavere salg på nettet om fem år.
Møbelgiganten utfordres nå fra alle kanter. Danske Jysk bygger seg opp i raskt tempo over hele verden, mens Amazon tar markedsandeler for eksempel i Storbritannia, noe Ikea har fått merke.
- Vi har stor respekt for Amazon, og selvfølgelig følger vi med på det de gjør. Men vi føler at vi har et helt annet opplegg enn Amazon. Vi ønsker å bygge et langsiktig forhold med våre kunder, hvor de kan handle online, men også besøke våre varehus for hjelp og inspirasjon, forklarer Brodin som ble ansatt som ny Ikea-sjef i september i fjor.
Ikea-sjefen varsler store investeringer i netthandel de nærmeste tre årene, mens butikkene i vil få en ny - men fortsatt viktig rolle i konseptet.
– Butikkene blir fortsatt viktige, men det blir mer fokus på å inspirere og bygge miljøer, hverdagsrom og kjøkken. Endret kundeatferd kommer også gjøre at vi kommer til å satse mye mer på mindre konseptbutikker inne i storbyene i stedet for store varehus på en potetåker.