For å holde deg oppdatert på hva som er viktig for nettkundene gjennomfører Bring jevnlige undersøkelser blant skandinaviske forbrukere - Bring Research. En undersøkelse om Black Friday og jul ble gjennomført kort tid etter at julehandelen var over. Rapporten fra Bring Research viste da at det bare var 20 prosent som kun hadde handlet i fysiske butikker i denne perioden. En nedgang med fem prosentpoeng fra året før. Når det gjelder julehandel handlet nordmenn 49 prosent av julegavene sine på nettet. Det betyr at nettbutikkene allerede har et godt grep om Black Friday og jul.
Stort potensial for mersalg
I 2020 sa 44 prosent av kundene at de benyttet seg av tilbudene under Black Friday og 62 prosent kjøpte julegaver på nettet i fjor. Dette betyr at det fremdeles er et stort potensial for å selge enda mer på nett.
Det er likevel delte meninger blant kundene om Black Friday. Mange mener at det fremmer overforbruk og at det er lite miljøvennlig. Det oppleves også som stress og mas blant noen, og mange sier at de ikke stoler på tilbudene som gis. Dersom nettbutikkene ønsker å selge mer til flere kunder, er det viktig å være klar over disse motargumentene.
Når kampen om kundene og kronene er så tøff i denne perioden, hva kan du da gjøre for å tiltrekke deg både nye og gamle kunder?
Trygge kunder handler julegaver på nettet
Det er flere grunner til at kundene er usikre på om de skal handle julegaver på nett. De vanligste spørsmålene er:
- Når blir pakken min levert?
- Kommer den frem før jul?
- Hvordan kan jeg bytte julegaver som jeg skal gi bort?
- Finnes det kundeservice som kan hjelpe meg?
- Hva gjør jeg hvis jeg vil returnere varen?
For å øke julegavesalget må nettbutikkene forstå og kjenne kundenes behov. Behovet for trygghet i julegavehandelen er mye større sammenlignet med resten av året, både når det gjelder selve produktet, kjøpsbetingelser og leveringsalternativer, men også når det gjelder leveringstid og eventuell retur.
Kommunikasjon er nøkkelen
- Kun 8 prosent handlet på impuls når de besøkte en nettbutik eller fysisk butikk under Black Friday i 2020.
- Halvparten derimot svarte at mesteparten av det de kjøpte var ting de allerede hadde planlagt å kjøpe, og at de søkte etter gode tilbud.
Derfor er det viktig å kommunisere med kundene i god tid før salgsperioden, for å gjøre de oppmerksomme på de tilbud du skal ha. Da mange oppga at de ikke stolte på tilbudene i denne perioden, er det smart å tydeliggjøre før- og etterpriser som kundene kan stole på.
Sørg for å skape en friksjonsfri kjøpsopplevelse! Det gjør du gjennom å holde kundene dine informert hele veien frem til at varen har blitt levert.
Bruk flere kanaler
Bring Research-rapporten viser at kundene bruker mange ulike kanaler for å finne det perfekte tilbudet på Black Friday og jul. De fleste fant sine deals ved å gå direkte til nettbutikken, men også nyhetsbrev og medlemstilbud var utløsende triggere for kjøp. Mange brukte også Google eller en annen søkemotor for å finne tilbud. For å treffe kundene der de er, sørg for at du kommuniserer dine tilbud via ulike kanaler i forkant av selve salgsperioden.
Utvid returfrist og tilby hjemlevering
Hva vektlegger kundene når de handler julegaver på nett? Hele 75 prosent mener at utvidet bytte- og returfrist er viktig. Det er ikke så rart siden 67 prosent starter julehandelen allerede på Black Friday. Dette gjelder uansett alder og kjønn. Utvidet returfrist må vises tidlig i kjøpsprosessen. Det trygger kundene dine, og øker sannsynligheten for at kjøpet gjennomføres.
Leveringsalternativer som rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i juleperioden enn resten av året. Av de spurte mener
- 50 prosent at det er viktig å få varene levert raskt (0-2 dager)
- 57 prosent ønsker å benytte hjemlevering.
Dette betyr at hvis du ikke har disse leveringsalternativene i nettbutikken din, kan du gå glipp av mange bestillinger.
Med tjenester og alternativer som er tidsbesparende og forenkler hverdagen, gir du merverdi til kundene dine.
Oppsummert - Slik gjør du deg klar til Black Friday, 7 kjappe tips:
- Sett fokus på smart julehandel istedenfor personlig forbruk. Å oppfordre til overforbruk kan gi en bismak hos mange kunder.
- Kommuniser i god tid for å gjøre kundene oppmerksomme på nettbutikkens tilbud under Black Friday og jul.
- Benytt flere ulike kanaler for å få frem dine budskap. Det kan gi deg salget fremfor konkurrentene.
- Skap tillit ved å være transparent med før- og etterpriser.
- Hold kundene dine informert underveis, frem til at varen har blitt levert.
- Tilby smidige bytte- og returordninger
- Pass på at du har de riktige leveringsalternativene på plass, som ekspress- og hjemlevering
Vil du vite mer om hva er som viktig for kundene under Black Friday og julehandelen?