Det eksklusive jeansmerket Jacob Cohen og italienske Montcler åpner snart butikker i Oslo sentrum og flere store aktører har nå signert leiekontrakter samme område. Det ryktes også at Chanel skal åpne butikk i Oslo.
I tillegg bygger jo Hennes & Mauritz en gigantisk flaggskipbutikk i TV 2s gamle lokaler i Karl Johans gate.
Store butikker sentralt plassert har blitt de kjente merkevarenes motsvar på den økende netthandelen, sier Remi N. Olsen, leder for detaljhandel i Akershus Eiendom til Finansavisen.
- Disse butikkene fungerer som utstillingsvindu til netthandelen, samtidig som de skal gi en bedre kjøpsopplevelse. Når H&Ms flaggskipbutikk åpner får vi se en riktig og internasjonal utgave av konseptet og konsumentene får en helt annen opplevelse av H&M.
Eiendomseksperten tror de store internasjonale aktørene vil overta de beste beliggenhetene i Oslo.
- Mange lokale og nordiske merker har ikke hatt marginene til å henge med på den utviklingen. Vi tror vi vil se flere internasjonale merker i og rundt Karl Johan, mens en god del av de nordiske vil etablere seg i Bogstadveien og Hegdehaugsveien, sier Olsen.
Han forteller at da Michael Kors etablerte seg i Oslo i fjor inngikk de en husleieavtale med en husleieavtale på nærmere 25 000 kroner per kvadratmeter.