Etter å ha jobbet med nettbutikker som både Komplett, Blush og Clas Ohlson, tok Lene Iren Oen over rollen som administrerende direktør for Clas Ohlson Norge 1. mai i år. Her vil erfaringen med e-handel bli en viktig faktor.
LES OGSÅ: E-handelsprofilen til ny tobbjobb: "Tror vi kan skape enda mer verdi"
Jeg ble både stolt og glad når jeg fikk tilbudet om å lede Clas Ohlson i Norge. Etter to år i den blå skjorta, har jeg blitt godt kjent med bedriften, den sterke kulturen, og ikke minst alle de dyktige kollegaene mine som hver dag brenner for å skape gode kundeopplevelser. Takket være de flinke folkene har overtakelsen gått smertefritt, sier Oen til Ehandel.
Det er Stine Trygg-Hauger, som har ledet Clas Ohlsons norske virksomhet siden 2017 og frem til nå, men i januar takket hun ja til en ny mulighet i XXL som norgessjef.
"Når man wower kundene skapes lojale kunder"
De to siste årene har Oen jobbet i Clas Ohlson, som leder for e-handel i konsernet. Tidligere har hun vært kommersiell direktør i Komplett og administrerende direktør i Blush.
Jeg har hatt store deler av min karriere i rene nettbutikker noe som har lært meg fokusere på hvordan man skal gjøre det så enkelt som mulig for kunden. Når man klarer å «wowe» kundene med en opplevelse, et produkt, eller en løsning så vet man at man skaper lojale kunder. I Clas Ohlson har vi flere arenaer vi møter kunden på, noe som beriker kundeopplevelsen på en helt ny måte. Det å kunne både møte kunden digitalt og i butikk gir en ny dimensjon i kundeopplevelse.
God kundeopplevelse, som både er sømløs og rask, er noe av det Oen tror blir viktig i handelen fremover.
Å skape en god kundeopplevelse, krever stadig mer. Handelen skal skje sømløst og raskt. Å utvikle alt innenfor dette, vil være viktig framover også. Dessuten må vi være der kundene er i alle kanaler. Også de nye som kommer. Framtiden ser garantert annerledes ut om noen år. Nye vaner skapes raskt.
Netthandel står for 10 prosent
For kort tid siden rapporterte Clas Ohlson-konsernet tallene for regnskapsåret 2020/2021, som endte med en nedgang i omsetning og landet på 8,3 milliarder svenske kroner mens omsetningen i Norge økte. For første gang viste det seg at nettsalget står for 10 prosent av selskapets totale omsetning.
LES OGSÅ: Tung avslutning for Clas Ohlson - restriksjonene rammet hardt
Til tross for en kraftig økning i netthandel under pandemien, er den nye Clas Ohlson-sjefen klar på at kundene fremdeles kommer til å veksle mellom fysisk butikk og netthandel.
Jeg er imponert over hvordan alle Clas Ohlson kolleger møter kunder i butikk som har gjort en handel eller research online. Tilbakemeldingen fra kunder er at vi leverer høy grad av service i alle ledd, og at vi har klart å tilpasse oss kundens nye handlemønster på en enkel måte. Vi ønsker å se hele kundereisen når vi utvikler oss så jeg kombinerer rollen som administrerende direktør og ehandelssjef slik at vi sikrer en god helhet.
Fremover er planen å fortsette veksten på tvers av kanaler, med en organisk vekst på 5 prosent i 2021.
Vi er i utvikling hele tiden, og tett på kundene våre. God kundeinnsikt hjelper oss til å utvikle Clas Ohlson med relevante produkter, kompetente medarbeidere som gir gode råd og tjenester som forenkler hverdagen til kundene. Vi har ambisiøse vekstplaner både i butikk og på nett og skal vinne hjertene til flere, sier Oen og legger til:
Vårt aller viktigste mål er å ha fornøyde kunder. For å klare det, må vi ha glade medarbeidere og være en spennende arbeidsgiver som går foran. Vi skal vokse, og har ambisjon om organisk vekst for konsernet på 5 prosent, avslutter hun.