Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Stadig flere kjøper sjømat på nett

therese.karlsrud.haugen

Kina ligger på verdenstoppen.

ANNONSE

Unntaksåret gjorde så enda flere begynte å kjøpe fisk og skalldyr over nett i 2020, og Kina ligger på verdenstoppen. Det viser Sjømatrådets store sjømatstudie i Kina.

Våre tall viser at stadig flere kjøper sjømat over nett, og det er ikke bare de unge som bruker denne handelsplattformen, men også de eldre. Faktisk svarer halvparten av respondentene i vår undersøkelse at de kjøper sjømat over nett, sier Victoria Braathen, Sjømatrådets utsending i Kina, i en pressemelding.

Braathen mener kinesernes e-handel gir norske sjømatprodukter en spennende handelskanal, der næringen har mulighet til å fortelle og markedsføre sine norske sjømatprodukter på en ny og mer tilrettelagt måte.

Pandemien har også gjort så kineserne har fått et økt fokus på sunn mat. De spiser mer sjømat hjemme, og de ønsker inspirasjon. De er aktive på nett, ser til influencere og påvirkes av retailere de har tillit til. Dette er lærdom vi kan benytte oss av, sier Braathen.

Undersøkelsen viser dessuten at Kina har stor tillit til norske sjømatprodukter, til tross for at konsumet av rå laks gikk ned under pandemien. Restaurantene sto for 90 prosent av laksekonsumet før de stengte ned, men nå som det kinesiske markedet på mange måter er normalisert igjen, har laks en økende etterspørsel.

Det siste året har vist betydningen av å trygge konsumenter og vise frem kvalitetene til norsk sjømat. Sjømat fra Norge har en betydelig historie å fortelle - fra produksjon og fangst, til middagsbord i Shanghai. Vår ferske markedsinnsikt viser at nye handelskanaler og endrede vaner representerer nye muligheter for norsk sjømat når det kommer til branding og informasjon, sier Braathen.

Kinesiske forbrukere er spesielt opptatt av sertifikater og merkinger når de handler frossen fisk. En annen ting som trekkes frem som viktig er er "convenience".

Enkelt forklart betyr det at maten som kjøpes må være enkel, rask, prisgunstig og spesielt godt tilrettelagt for forbrukeren. Conveniencenivået er høyt her i Asia, langt mer utbredt enn det vi er vant til i Norge. Forbrukertrendene her er inspirerende, så jeg anbefaler næringen å ta en titt på sjømatstudien vår, sier Braathen.

Del artikkel: