En fersk meningsmåling visser at seks av ti nordmenn opplever reklame for nettbutikker som mer støyende enn reklame for fysiske butikker. Like mange oppfatter nyhetsbrev som søppel.
Reklametretthet og frykt for misbruk av persondata på er påfallende stor hos kundene, og kan på sikt koste nettbutikkene dyrt, advarer prisekspert.
Det er pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt, som har fått gjennomført en landsomfattende undersøkelse i samarbeid med Opinion. Her oppgir en tredjedel av befolkningen at de handler mer på nett nå enn før pandemien. 44 prosent av disse oppgir at de vil opprettholde dagens handlemønster når hverdagen normaliseres, mens 12 prosent vil handle mer på nett fremover. Men denne oppgangen har også en bakside.
For alle oss som bruker teknologien for å få vite mest mulig om kundenes preferanser og adferd på nett, bør det være et stort tankekors at hele 60 prosent av befolkningen opplever nettreklamen som mer støyende enn reklamen som rettes mot deg av den delen av handelsstanden som representerer fysiske butikker, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.
Enda flere, syv av ti, opplever cookies som plagsomt, mens seks av 10 beskriver nettbutikkenes nyhetsbrev som «søppel». Denne følelsen av at nettbutikkene hele tiden er pågående og følger etter deg, oppleves åpenbart ubehagelig og irriterende, sier Vittersø.
I undersøkelsen oppgir 77 prosent at de nå takker nei til å motta nyhetsbrev fra nettbutikkene, mens halvparten sier nei til medlemskap i kundeklubber. Hver tredje nordmann har lagt inn reklamesperre på laptop’en eller mobiltelefonen, og like mange sperrer for cookies. Bare åtte prosent opplever slike informasjonskapsler, som lagres på datamaskinen, som nyttige. Nøyaktig halvparten av alle de spurte er bekymret for at våre persondata skal bli misbrukt gjennom slike cookies.
Jo dyrere varen vi kjøper er, jo mer tid bruker kunden på kjøpsprosessen – og dess større er mulighetsrommet for annonsørene. Enkle småkjøp gjøres ofte unna på kortere tid, og da er kundene mindre mottagelige for kommersiell støy. Mange netthandlere - spesielt de små – har ikke god nok teknologi til å tilpasse dette reklamestøynivået, og dermed føler kundene at de blir jaktet på. Spesielt irriterende er det når de samme varene vi allerede har kjøpt, dukker opp i feeden vår i lang tid etterpå, fortsetter Vittersø.
Alle vi som jakter på å gjøre nytte av forbrukernes digitale spor må fremover bli enda flinkere med å treffe målgruppene med relevant innhold, for å gi dem gode opplevelser før, under og etter besøket. Vi nærmer oss et metningspunkt der kundene plutselig vender ryggen til nettbutikken, og ikke kommer tilbake fordi de er lei av støyende, tilbakevennende «reklamestalking», sier Are Vittersø.
LES OGSÅ: Vil forby reklame som overvåker: "Gjør oss sårbare for manipulasjon og svindel"