AR og avansert teknologi - der forbrukeren kan prøve klær virtuelt - vil være viktig for netthandelen fremover. Det viser en fersk global undersøkelse med 20.000 respondenter fra Foresight Factory, utgitt i samarbeid med Snap.
Undersøkelsen avslører at 4 av 10 nordmenn er frustrert over mangelen på å kunne prøve klær under pandemien, mens 1 av 4 sier at de heller foretrekker å bruke AR for å prøve klær virtuelt enn å besøke en butikk for å prøve fysisk. Det gjelder spesielt Generasjon Z, der halvparten foretrekker bruk av AR til å prøve klær virtuelt.
Under pandemien har mange hatt en god opplevelse med netthandel. Stadig flere ser den digitale merverdien i en fysisk verden. Med de riktige funksjonene kan du også se hva som passer deg best. Stadig flere samhandler digitalt i andre deler av hverdagen, ikke minst relatert til jobb, og derfor er det også naturlig at vi ser en tilsvarende utvikling innen fashion og retail, sier Elisabeth Stray Pedersen, eier og designer hos ESP, i en pressemelding.
I følge norske Varner er det ikke uvanlig at norske kunder returnerer de fleste plaggene som kjøpes på nett. Samtidig ser stadig flere at AR og annen teknologi kan bidra til å gjøre shoppingopplevelsen på nett og i fysisk butikk bedre og mer bærekraftig.
Forbrukere kan lage en avatar av seg selv - og legge til høyde og vekt - så er det bare å klikke på plagget. Dermed vises plaggene på din avatar som er en digital tvilling av deg selv. Fordelene med dette er ikke bare at det reduserer andelen returer, ettersom det er mer sannsynlig at varene passer bedre, men det gir også en mer realistisk visualisering av produktet sammenlignet med bare bilder, sier Erik Spillum, systemleder i norske Varner-gruppen.
1 av 4 har handlet på nett for første gang
Analysen til Foresight Factory, som er utført blant forbrukere i en rekke land, viser at mange returer kunne vært unngått ved bruk av AR og virtuell prøving av klær. Globalt hevder nemlig 1 av 4 forbrukere å ha handlet på nett for første gang i løpet av pandemien, mens 56 prosent av de som har brukt AR når de handler på nett, sier at det oppmuntret dem til å gjennomføre det aktuelle kjøpet.
Andre funn i rapporten er at 34 prosent av norske forbrukere ville gjort alt for å besøke en butikk som har minst én avansert teknologifunksjon som eksempelvis smarte speil og interaktive skjermer. Samtidig er nordmenn i toppen når det kommer til bærekraft samt kjøp og salg av brukte klær. Hele 56 prosent nordmenn har solgt et produkt via en videresalgsplattform, mens 43 prosent har kjøpt.
Forbrukerne viser et klart ønske om å kombinere den menneskelige interaksjonen som følger med personlig shopping, sammen med bekvemmeligheten og engasjementet ved netthandel. ‘Connected shopping’ bør være kjernen i merkevarenes strategier for å få kunder tilbake i butikkene, ettersom studien vår viser at når merkevarer omfavner teknologi både i butikk og online, kan de videre styrke og utdype forbindelsen til forbrukerne, sier Meabh Quoirin, grunnlegger og toppsjef i Foresight Factory.