Ferske tall fra Norsk Sportsbransjeforening viser at Gresvig-konsernet, som består av G-Sport, G-Max og Intersport, er forbigått av den norske konkurrenten XXL som størst i landet.
Samtidig som Gresvig-konsernets inntekter falt med 5,4 prosent, eller 233 millioner kroner til 4,0 milliarder kroner, økte XXL salgsinntektene sine i Norge med 6,8 prosent, eller 280 millioner kroner, til 4,4 milliarder kroner i fjor, skriver Nettavisen.
Svak omsetningsoppgang for hele bransjen
Den samlede omsetningen for norske sportskjeder økte med kun 0,8 prosent i Ã¥ret som gikk til 13,7 milliarder kroner. Det er ned fra en vekst pÃ¥ 6,3 prosent i 2016.Â
Den milde og snøfattige vinteren i fjor er noe av grunnen til den svake utviklingen i året som gikk.
Er ikke der de vil være
Gresvigs administrerende direktør, Pål Heldrup Rasmussen, erkjenner at de ikke er der de vil være.
Konsernet har trøblet en del de siste årene.
- Vi har slitt med teknologiske og andre problemer og har ikke fremstått kundevennlige nok. Kundene slet med å orientere seg på sidene. Nettbutikkene er vår viktigste markedsføringskanal, og samspill mellom nett og fysiske butikker er svært viktig. Dette har hatt store konsekvenser for omsetningen vår, sier han.
Strategisk grep er gjort
Grep er gjort for å bøte på skadene.
46 G-Sportbutikker er omgjort til Intersport-butikker - som i langt større gard enn tidligere skal fremstå som en spesialisert kjede med lokal tilpasning.
Sportskjedenes omsetning:
Omsetning 2017/2016 og prosentvis endring.
- G-Sport/G-Max/Intersport - 4 038 193/4 270 637 (-5,4)
- Stadion - 1 105 600/1 055 900 (+4,7)
- Sport1 - 2 633 378/2 497 401 (+5,4)
- Coop - 798 078/881 932 (-10,5)
- XXL - 4 421 210/4 141 017 (+6,8)
- MX-Sport - 643 954/791 841 (-18,7)
Sum totalt for hele bransjen: 13 747 934/13 638 728
Kilde: Norsk Sportsbransjeforening