Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Snusfornuftige nettgründere solgte leppefyll for én million kroner i januar

Snusfornuftige nettgründere solgte leppefyll for én million kroner i januar
Patrick Hjetland (t.v.) og Kristian Malm driver Snuslageret.no fra et lite kontor i utkanten av Sandvika i Bærum.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

De selger et enkelt produkt som er lett tilgjengelig og etterspurt. Det er kanskje derfor forretningen går fint som snus.

ANNONSE

- Du lurer på hvorfor vi kan selge snus mye billigere enn dagligvarebutikkene? 

- Svaret ser du her, sier snusgründerne Patrick Hjetland og Kristian Malm i Snuslageret.no da eHandel.com besøker nettselskapet som holder til på et middels stort kontor i Sandvika i Bærum kommune.

- Med bare oss to som gjør alt her inne koster det ikke så mye. Du kan vi si har kuttet noen fordyrende ledd i prosessen ut til «sluttsnuseren». På to minutter kan vi ha behandlet en ordre og gjort klar en postforsendelse på 30 bokser snus, sier Malm som ble med på netteventyret i fjor sommer.

Prismessig ligger de fort 15-20 kroner lavere i pris per boks enn hva som er tilfelle dersom du bunkrer snusen din hos din lokale kjøpmann.

Fra sanering til snus

Hjetland, gründer og daglig leder, er mannen som startet det hele 1. februar 2016. Han gikk da fra saneringsbransjen til tobakksbransjen.

Det er mange bestillinger fra venstresiden på norgeskartet

Kristian Malm

Han ville selge et enkelt produkt som var lett tilgjengelig og etterspurt. 

- Det ble snus. Det er et produkt som selger seg selv igjen og igjen, og kjøperne trenger liten betenkningstid. De må gjerne bare ha det, sier Hjetland, som i oppstartsåret nettsolgte snus for 3,3 millioner kroner.

I fjor var omsetningen økt til 7,7 millioner.

Mye tyder på at 2018 blir enda et hakk bedre enn fjoråret.

- I januar i år havnet vi akkurat på millionen, sier Hjetland, som i dag kan skilte med 9000 norske kunder.

Omdømme og jungeltelegraf

- Alkohol og tobakk må være det vanskeligste å drive med som handelsmann i Norge. Markedsføring av produktene er ulovlig. Hvordan har dere kapret 9000 snusere?

- Det går kun på godt omdømme og ved bruk av jungeltelegrafen. Vi jobber oss større i et tempo som trolig kunne vært mye høyere dersom vi hadde solgt noe annet. Vi blir alltid glade når en kunde sier han vil tipse kameratene sine om oss, sier Hjetland.

Hos Hjetland og Malm finnes mye snus du ser i standardutvalget hos de store dagligvarekjedene - merker som gjerne har kommet dem i hende via grossisten Asko eller ulike importører.

Men de kjøper også en del direkte fra produsentene. Som for eksempel melonsnusen fra Jakobsson´s på Gotland. Snus du ikke nødvendigvis finner veldig mange andre steder.


Snuslageret.no Netthandel Snus

Gotlandsk leppefyll med smak av blant annet melon og gløgg og kanel. Foto: Bjørn Skomakerstuen

- Hvem kjøper mest snus. Menn eller kvinner?

- Fifty-fifty, kommer det kjapt fra duoen.

Til venstre på norgeskartet

- Nordmenn som bor nær svenskegrensen er vel neppe de ivrigste kjøperne hos dere, eller?

- Hehe. Nei, du er inne på noe der. Det er mange bestillinger fra venstresiden på norgeskartet. Folk nordpå er også viktige for oss, forteller Malm.

Det er et produkt som selger seg selv igjen og igjen, og kjøperne trenger liten betenkningstid. De må gjerne bare ha det

Patrick Hjetland

Ok. Litt lettbeint empiri tilsier da at det neppe er spesielt mange Halden-postnummer å spore i kundedatabasen, men trolig mange med postnummer 5015 Bergen.

- Hva er deres misjon?

- Vårt ønske er å gjøre snushandel mer oversiktlig, enklere og sikrere. Med Norges største utvalg av snus ser vi at mange kunder kommer til oss både for å prøve noe nytt, men også fordi de ikke finner ønskede varianter i sin lokale butikk. Vi har også god informasjon om de forskjellige variantene, noe som gjøre det lettere å navigere seg gjennom for å finne seg en ny favoritt. Hos oss får de aller fleste kundene levert varene rett hjem i postkassen, noe som gjøre livet til de som snuser litt enklere, forklarer Hjetland.

BankID og 35 bokser i boksen

- Men bør foreldre være redde for at husets 14 år gamle sønn eller datter kan bli nabolagets tøffeste med en snusboks eller fire fra dere i lomma?

- Nei, de skal på ingen som helst måte bekymre seg. Vi har siden starten hatt sterkt fokus på å hindre at mindreårige handler snus hos oss. Dette sikrer vi gjennom at alle kunder må benytte BankID ved bestilling. På den måten er vi langt sikrere enn både butikker og kiosker, sier Hjetland.

- Et siste spørsmål helt på tampen. Hvor mange snusbokser får plass i en standard grønn postkasse som nordmenn flest har hengende på husveggen?

- 35 stykker, sier Hjetland avslutningsvis.

 

Del artikkel: