ANNONSE

Milliardtap for taxfree-butikker: ”Det går sakte oppover”

therese.karlsrud.haugen

"Det har vært tøft"

 

ANNONSE

Etter halvannet år med pandemi har reisefeberen smått begynt å ta seg opp igjen. Det kommer av at flere land har blitt grønne og at man kan reise til flere destinasjoner uten å havne i karantene. 

Travel Retail Norway, som driver taxfree- og Travel Value-butikker på Avinors største flyplasser, merker nå at salget går sakte men sikkert oppover. Likevel er de fortsatt preget av stengte butikker og hundrevis av permitterte ansatte, som gjør at man ligger langt bak et normalt år som 2019.

Det går sakte oppover og vi er rundt 20 prosent av tilsvarende tid i 2019, sier Haakon Dagestad, kommunikasjonsdirektør i TRN, til Ehandel, og legger til at de har fått noen hundre medarbeidere tilbake i sommer og at man prøver å åpne de fleste butikker hvis det er avganger.

I 2020 skal omsetningen til Travel Retail Norway ha falt med 4,4 milliarder til 1,33 milliarder kroner. Samtidig snudde overskuddet til et underskudd på 105 millioner kroner. Det skal være den laveste omsetningen i selskapets historie.

Det er har vært tøft og dessverre har de aller fleste av våre medarbeidere vært permittert i hele pandemien. Vi gjør alt vi kan for å unngå oppsigelser og stable selskapet på beina igjen, sier Dagestad.

En tjeneste som har fungert bra under pandemien er imidlertid klikk & hent, som har vært redningen for mange butikker som har måtte stenge for besøkende.

De som har vært på jobb har stått på og kastet seg rundt med nye rutiner og arbeidsmetoder for å få det til å funke med korte bestillingstider. Omstillingen har vært enklest på Oslo Lufthavn hvor vi har Autostore-lager, slik at plukkingen skjer veldig raskt og effektivt, forteller Dagestad.

Klikk og hent har vokst før pandemien, og har bare fortsatt veksten gjennom pandemien. I tillegg har det i perioder ved Oslo og Bergen Lufthavn kun vært Klikk og hent tilgjengelig.

"Kundene handler mer"

Taxfree-butikkene opplever dessuten at kundene handler mer nå enn før pandemien, noe som kan tyde på at man vil sikre seg varer når det endelig er åpent igjen.

Kundene handler mer enn før pandemien, som jo ikke er så rart når det er lenge siden de har vært hos oss. Er mange som har faste produkter de er glade i og som de pleier å handle hos oss, om det er hudpleie eller godteri. Når det er minst halvannet år siden de har reist så sikrer de seg litt ekstra.

Hvilke forventninger har dere til tiden fremover?

Vi håper å hente tilbake alle ansatte i løpet av høsten når de aller fleste voksne i Norge er fullvaksinerte. Vi er rett og slett veldig spente, og håper at vaksineringen vinner over Delta-varianten, avslutter Dagestad.

Del artikkel: