Norske Packoorang har siden 2020 jobbet med å rulle ut sin bærekraftige emballasje, som er laget av resirkulert polyester av resirkulerte plastflasker, til netthandelsselskaper i Norge. Nå henter de 3 millioner kroner i nye investeringer, som skal gå til utvikling og ekspansjon til nye markeder.
Blant investorene er Henning Sæter og Kjell Ivar Bache, som også skal bidra til å åpne nye dører for det grønne oppstartsselskapet.
Vi synes det er veldig kult at vi nå kan ekspandere til nye markeder så raskt ved hjelp av denne investeringen. Det er alltid spennende at investorer får opp øynene for grønne bedrifter, sier Natasha Abbas, gründer i Packoorang, til Ehandel.
LES OGSÅ: Norsk selskap skal løse emballasje-problemet: "Vi skiller oss betydelig ut"
I Norge er Packoorang sin største kunde Barnas Hus. samtidig som de også har fått med flere mindre aktører. Europris har dessuten testet Packoorang sin gjenbrukbare emballasje i sommer og skal ha sikret at den kan beskytte alt fra glass til potetgullposer under frakt.
Europris har nylig testet ut vår emballasje og har sjekket at den beskytter ulike produkter, som også er knusbare. De vurderer å bli med i piloten vi skal starte om kort tid. Alle testkunder, både nasjonalt og internasjonalt, har kommet med svært gode tilbakemeldinger på brukvennlighet av emballasjen.
Packoorang har vært opptatt av enkelhet og forklarer at de står for hele prosessen rundt retur og vask. Nettbutikken trenger kun å bestille ønsket mengde emballasje.
50 logistikkpartnere
Selskapet har nå inngått partnerskap med 50 logistikkpartnere, slik som Royal mail, DPD og DHL, og har nå fått på plass et internasjonalt retursystem. Det betyr at nettbutikkenes kunder enkelt skal kunne levere den brukte emballasjen ved for eksempel et lokalt postkontor eller pakkeskap. En app skal vise hvor nærmeste returpunkt befinner seg.
Vi er opptatt av å være miljøvennlige hele veien og det skal ikke være slik at forbrukeren må kjøre langt i bil for å levere tilbake emballasjen. Vi har derfor utviklet en app, der man kan se hvor nærmeste returpunkt er.
Vask skal derfor også skje lokalt, slik at man unngår unødvendig utslipp. Én emballasje skal dessuten kunne brukes minst 100 ganger, i følge Abbas, som lover at løsningen er rimeligere enn annen engangsemballasje.
Ja, vi er billigere i det lange løp. Dette er fordi vår emballasje kan brukes 100+ ganger og er et ferdig produkt. Dersom man bruker engangsemballasje trenger du mer av alt. Du må for det første ha mange flere esker størrelser og lagringsplass, og du må betale for både engangs emballasjen, teip og fyll. Vi har tenkt på alt og er sikre på at vår løsning er det beste og billigste du kan få om man tenker langsiktig. Vårt mål er at bedrifter skal kunne være med i det grønne skifte samtidig som vi både hjelper dem å redusere utslipp, men også spare penger.
"Stor interessse fra utlandet"
Packoorang har ikke lagt skjul på at de satser globalt, til tross for at oppstartsselskapet kun består av tre personer per dags dato.
Selskapet skal nylig ha vunnet et anbud med et postvesen i sentral Europa, noe som vil rulles ut til neste år.
Det siste året har vi opplevd en stor interesse fra utlandet og derfor økt tempoet for å ferdigstille retursystemet og inngått samarbeid med en rekke logistikkpartnere, slik at kundene enkelt kan returnere i det landet de er i.
I tillegg jobber vi nå også med lansering av vårt andre produkt som er en gjenbrukbar pallet cover som skal erstatte engangsplasten på paller. Her er det store aktører både hjemme i Norge men også globalt som står klare til å teste og vi gleder oss til å dele mer om dette.