Selv om folk har begynt å reise og spise ute igjen, stopper det dem ikke fra å handle nye ting. Det viser nye tall fra det amerikanske handelsdepartementet.
I USA skal den totale handelen ha økt med 11,5 prosent i juli sammenlignet med samme måned i fjor, og 23,2 prosent fra 2019. Klessalget skal være det som har økt mest i perioden.
Den største faktoren til veksten er at utgiftene har gått fra tjenester til detaljhandel. Dette skjedde ikke i 2019, men i 2020 og 2021. Når folk bruker mindre penger på reiser, ferier og personlig pleie, går noen av disse utgiftene til detaljhandelen. Det er en stor fordel, sier administrerende direktør i Global Data, Neil Saunders, i en kommentar til tallene.
Man tror imidlertid at veksten vil stoppe opp, men at det ikke burde skremme de som driver butikk. Den største bekymringen for øyeblikket er forbrukernes forventninger.
I andre halvår vil den største utfordringen for butikkene være å møte forbrukernes etterspørsel når det gjelder å ha tilstrekkelig personale i butikker og på lager, og sikre at det er stor nok lagerbeholdning til tross for ulike forsendelses- og transportproblemer, sier Saunders.
I Norge skal omsetningen ha gått ned i juni sammenlignet med i fjor. Det er i følge SSB, som også meddeler at det kommer av en endring i konsumet. Selv om pandemien ser ut til å gå mot slutten bruker vi fortsatt mindre penger på kjøp av tjenester, og mer på varer.