ANNONSE

Januar var en knallhard konkursmåned for norske butikkdrivere

Januar var en knallhard konkursmåned for norske butikkdrivere
Rafens, landets eldste kjøkkeninteriør-kjede, gikk konkurs i slutten av januar i år.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

To velkjente kjøkkeninteriørkjeder har gått over ende de siste ukene.

ANNONSE

Tusenvis av norske butikker har forsvunnet de siste 10 årene.

Kanskje særlig økt konkurranse fra nett har fått konsekvenser for mange norske bedrifter som ikke har tatt innover seg at den digitale bølgen kommer til å treffe dem - og da gjerne før enn siden.

To av mange

Konkursen til Tilbords, som tilkjennega at netthandelen ble for krevende, og konkursen til søsterkjeden Rafens, er to av mange konkurser som har rammet norsk detaljhandel den siste tiden.

I 2017 var det 909 konkurser blant norske detaljister, en vekst på seks prosent, skriver Finansavisen, som viser til tall fra data- og analyseselskapet Bisnode.

Mot slutten av fjoråret og første måned i år viser utviklingen enda dystrere trekk.

Tøffere tider

I januar økte antall konkurser med 25,8 prosent, til 78 konkurser, sammenlignet med fjoråret.

I oktober, november og desember i fjor var økningen på 34 prosent sammenlignet med samme periode i 2016.

Lefdal, den gamle og velkjente elektrokjeden, forsvant også i januar.

Dog ikke som følge av en konkurs, men at de ble slått sammen med Elkjøp som en følge av knallhard konkurranse i elektrobransjen.

Både Lefdal og Elkjøp hadde felles eier i form av britiske Dixons Carphone.

Økt netthandel får konsekvenser

 Bror Stende, direktør for faghandel i Virke, sier til Finansavisen at den økte netthandelen må gå utover noen.

- Flere og flere handler på nett, og veksten på nettet øker mye raskere enn tradisjonell butikkhandel. Da må det gå utover noen. De som ikke klarer å kombinere salg på flere flater, og har svak økonomi i tillegg, vil bli rammet av nedleggelser eller konkurs.

Nettaktørene slapp heller ikke unna

Årets første måned rammet også pure playerne på nett hardt.

Både Marked.no og Brødboksen.no så seg nødt til å melde oppbud.

Mens Marked.no hadde tapt rundt 200 millioner kroner de siste to årene, hadde Brødboksen.no en gjeld på 22,7 millioner kroner da de lukket brødboksen for godt.

To dager etter at Brødboksen.no gikk over ende sikret den Schibsted-kontrollerte konkurrenten Morgenlevering.no seg restene av nettbabyen til Arnulf Refsnes for 8,5 millioner kroner.

Del artikkel: