Uendelige digitale muligheter
Hvis du allerede arbeider digitalt, er det egentlig fÃ¥ hindringer nÃ¥r du vil inn pÃ¥ nye markeder. Det er til og med mulig Ã¥ lansere digital handel i land der du kanskje aldri har satt din fot, eller noen gang hadde tenkt Ã¥ Ã¥pne en fysisk butikk. Siden etableringen skjer digitalt, slipper du Ã¥ tenke pÃ¥ begrensende faktorer som personale, lokaler og logistikk. Men det er noen ting du mÃ¥ tenke pÃ¥ for Ã¥ kunne lykkes med din internasjonale ekspansjon. Â
- Begynn i det små og voks organisk med riktig e-handelsplattform
E-handelsplattformer som har funksjoner for internasjonal etablering kan være en snarvei til å nå flere forbrukere uten store investeringer. Fordi du bruker den samme plattformen og de samme markedsføringskanalene på flere ulike markeder, effektiviserer du arbeidet og gjør det mulig å korte ned på ledetider. Med riktig e-handelsplattform får du effektiv håndtering av ulike språk og valutaer, lokal tilpasning av leverings- og betalingsalternativer og en plattform som kan vokse dynamisk med virksomheten. På den måten kan du holde fokus på å finne riktige produkter eller tjenester og slipper å håndtere en ny plattform for hvert land du etablerer deg i. - Gjør en markedsanalyse
Du trenger ikke starte et kjempeprosjekt for å samle inn massevis av fakta, men du bør innhente grunnleggende informasjon som: Hvor mange potensielle kunder finnes på markedet? Hvilke kanaler er best for å nå dem? Er det interesse for tilbudet ditt? Det kan også være bra å få en oppfatning om konkurrentene og hvordan prisbildet ser ut for produktene og tjenestene dine. Som regel kan du selv finne frem til den informasjonen du trenger, ved å søke på nettet og besøke konkurrentenes nettsteder. I andre tilfeller kan du bruke et analyseselskap som finner frem informasjonen for deg, og som også kan gjennomføre kundeundersøkelser. - Studer landets kultur og menneskers atferd
Selv om du kan starte virksomheten på engelsk for raskt å komme i gang, er det en fordel om du etter hvert kan tilpasse språket og formuleringene i din e-handel til flere markeder. Så snart du har mulighet, bør du derfor lokalisere tekster og produktbeskrivelser og ta hensyn til kulturelle forskjeller. Jo bedre du forstår kulturen i landet, desto enklere blir det å konvertere besøkende til kunder. - Følg gjeldende lover og forskrifter
Det kan virke selvfølgelig at man skal holde seg til det som er tillatt i det landet man driver med salg. Men noen ganger kan det være vanskelig og utfordrende Ã¥ fÃ¥ oversikt over hva som faktisk gjelder. Men det er god hjelp Ã¥ fÃ¥. Du kan for eksempel kontakte Innovasjon Norge, som hjelper norske bedrifter med internasjonal ekspansjon. Innenfor EU er det ogsÃ¥ relativt enkelt Ã¥ finne informasjon om hva som gjelder, da mange regler er de samme i flere medlemsland.Â
Last ned guiden vÃ¥rÂ
Guiden vår er utarbeidet med tanke på å gjøre deg raskt og enkelt klar for en internasjonal ekspansjon. Du finner viktige råd og tips om hvordan du best skaper langsiktige strukturer og tilpasser virksomheten for internasjonal suksess.