Norske konsumenter er fortsatt veldig glad i elektro-produkter.
Tallene for 2017 viser en omsetningsvekst pÃ¥ 6,2 prosent i forhold til Ã¥ret før og ender pÃ¥ 35,3 milliarder kroner, mot 33,2 milliarder kroner i 2026, skriver Stiftelsen Elektronikkbransjen.Â
Dyrere og mer avanserte produkter
Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PC-er til forbrukermarkedet.
- Med i tallene er blant annet ikke spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PC-er, så vi anslår 35 milliarder til å være et konservativt tall på markedet. Selv om antall solgte produkter faller noe, er verdien relativt stabil da nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
10 000-kronersgensen
Fjoråret ble også året der kamerasalget snudde de siste årenes negative trend, og kan vise til vekst i salget.
Store hvitevarer, den største omsetningsdriveren i bransjen, har en liten nedgang i salget totalt, mens TV-salget gikk svært bra.
Vi kjøpte noe færre mobiltelefoner, men til gjengjeld brukte vi mer penger på telefonene. 2017 var året hvor prisene på enkelte modeller brøt 10 000-kronersgrensen.