Det sier Boots Norge-sjefen Margrethe Sunde til Finansavisen.
Mye har skjedd innen apotekbransjen i dette århundret.
Store endringer
I 2001 trådte den nye apotekloven i kraft og gjorde slutt på apotekmonopolet.
Og som i alle bransjer er bransjeglidning også et fenomen som har rammet apotekbransjen - som i dag opplever skjønnhet og velvære som en veldig viktig inntektskilde blant plaster og reseptbelagte medisiner.
Og sist, men ikke minst: 19. oktober 2016 ble det mulig for nettapoteker å selge reseptbelagte medisiner.
- Nettapotek er helt klart den største gamechangeren vi har hatt i denne bransjen, og noe fremtidige generasjoner kommer til å ta som en selvfølge, sier hun til avisen.
To år med stort tap
Boots har slitt de to siste årene i Norge.
I løpet av de to siste årene har de tapt 103,2 millioner kroner. I siste regnskapsår kunne selskapet bokføre en omsetning på drøyt 4,1 milliarder kroner
Sunde tror det kommer til å skje en endring i apotekmarkedet.
Hun tror at kundene vil komme dem i møte i flere kanaler, og at valgfrihet og sømløshet derfor bare blir viktigere og viktigere i møtet med kundene. Uansett om møtet skjer i en fysisk butikk, i nettapoteket eller i sosiale medier skal kundene føle seg ivaretatt og sett.
- Vi tror på faglig gode apotek, både innenfor helse- og velværeområdet. Boots investerer tungt i tjenester og unike produkter, og tror det er viktigere for kundene enn å ha mange apotek, sier hun.
Nærmer seg en grense
I dag er det rundt 900 fysiske apotek i Norge.
Sunde tror metningspunktet raskt nærmer seg.
Hun mener at flere apoteker i samme lokalmiljø vil undergrave hverandre og ikke gi det beste tilbudet.
Men om Boots Norge har tapt penger, så er søsterbedriften Alliance Healthcare en pengemaskin.
De har siden 2015 vært hovedleverandør til alle norske sykehus og sykehusapotek. Avtalen gjelder ut 2012.