Merkebevisstheten for det norske klesmerket Famme har økt raskt og nå går selskapet inn for omsetningsrekord i 2021. Allerede innen ett år sikter selskapet seg inn på å omsette dameklær og tilbehør for 100 millioner kroner.
Bak bedriften står de tre brødrene Greg, Mikael og Peter Taube, som har drevet den sammen siden 2018. Blant gründerne har noen av de jobbet med europeiske merkevarer som treningsmerket Gymshark. På kort tid har deres eget klesmerke blitt ledende i Norge på såkalte seamless treningstights.
Vi er et av Norges raskest voksende selskaper for dameklær og netthandel. Siden 2018 har vi tredoblet omsetningen og i løpet av det neste året regner vi med å bikke 100 millioner kroner, sier Ellen Berg, PR- og kommunikasjonssjef i Famme, til Ehandel.
Oppstarten av Famme, som har fått navnet etter det franske ordet "femme", skal hovedsakelig være basert på gründernes personlige egenkapital. I dag er det 30 personer som jobber med nettbutikken, som holder til på Grorud i Oslo.
Splitternytt lager i Sandefjord
Det er dog ikke lenge til selskapet flytter inn på 2700 nye kvadratmeter i Sandefjord, hvor de tenker å "satse på en del ansettelser". Det nye lageret vil bestå hovedsakelig av lagerbygg, men også rom for kontorplass. Planen er at det skal stå ferdig i mars 2022.
På sikt ser selskapet også for seg å åpne et lager i EU. Famme vil først satse på nabolandene i Sverige og Danmark, hvor man allerede har lokale nettsider. De har dessuten sikret seg domener i flere land og har klare ambisjoner for Europa.
Vi er klare for å ta over hele Europa, forteller selskapet, som allerede selger internasjonalt gjennom Instagram.
Tar opp kampen med gigantene
Nettbutikken, som selger alt fra treningsklær og sko til hverdagsklær og tilbehør, skal komme med flere lanseringer fortløpende. I tillegg satser selskapet på etisk og bærekraftig produksjon, gjennom “made to order”. Det betyr at kundene reserverer og “stemmer” på plagg de ønsker seg, og at plaggene blir produsert ut i fra disse stemmene. Slik skal Famme minske sløsing i klesbransjen og konkurrere mot motegigantene.
Vårt mål er å produsere klær som kvinner vil elske. Samtidig ønsker vi å bidra til en grønnere hverdag med “made to order”. Vi mener dette er fremtiden innen bærekraftig klesproduksjon, sier Berg og legger til:
Målet vårt er at alle skal scrolle seg gjennom Famme og ikke Zalando om kort tid, og det skal man ikke se bort i fra at vi klarer når vi nå snart får full kontroll på verdikjeden og produserer akkurat de klærne kundene våre vil ha. Vi satser fullt og helt på direktesalg, da dette har gitt beste resultater. Vi har derfor takket nei til å selge på for eksempel markedsplasser som Zalando.
I tillegg til direct-to-consumer markedsføring, benytter moteselskapet seg av en rekke influencere. Såkalte micro influencere, som innebærer at man bruker flere aktive profiler i sosiale medier til å fronte merkevaren.
Vi samarbeider med mange hundre micro influencere og ser at dette skaper stort engasjement. Det oppleves nok både som mer autentisk og troverdig, og er derfor veldig verdiskapende for oss.
I 2021 forventer selskapet å omsette for rundt 80 millioner kroner, noe som er opp fra 30 millioner kroner i 2020. Dette til tross for at pandemien har hatt negativ effekt.
Coronaviruset har for oss vært utelukkende negativt med tanke på økte fraktpriser og forsinkelser på levering. Veksten vår kommer 100 prosent fra vår strategi med direktesalg og influencermarkedsføring. Vi retter oss mot unge kvinner, som er vant til å handle digitalt. Det tror vi er noe av bakgrunnen for suksessen, avslutter Berg.